Tytuł Sytuacje niełatwe w opinii nauczycieli klas integracyjnych Autor Zenon Gajdzica Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-690-1 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 230 Format pdf Spis treści Zamiast wprowadzenia – badania użyteczne a badania teoretyczne
w aspekcie badań własnych rzeczywistości edukacji integracyjnej...... 7
1. Sytuacje skomplikowane w rzeczywistości edukacyjnej..... 25
1.1. Kategoria sytuacji – ustalenia wstępne...... 25
1.2. Charakterystyka sytuacji nieprzystępnych a okoliczności
kształcenia integracyjnego....... 29
1.3. Uwarunkowania sytuacji trudnych w opinii nauczycieli..... 38
2. Kwalifikacje nauczycieli klas integracyjnych i orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji...... 43
2.1. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli
pracujących w klasach integracyjnych..... 43
2.2. Funkcje i kompetencje nauczycieli pracujących
w klasach integracyjnych na poziomie kształcenia
propedeutycznego w teorii pedagogicznej....... 50
2.3. Kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej....... 65
2.4. Wiedza naukowa i potoczna a kompetencje nauczyciela
klasy integracyjnej w aspekcie badań własnych...... 70
2.5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
a sytuacja deprywacji..... 82
3. Uczniowie klasy integracyjnej a sytuacja przeciążenia...... 83
3.1. Możliwe modele edukacji integracyjnej uczniów niepełnosprawnych..... 84
3.2. Zarys modelu integracji instytucjonalnej wykorzystywanej w Polsce..... 97
3.3. Klasa szkolna jako zespół uczniów i miejsce integracji....... 98
3.4. Wybór uczniów niepełnosprawnych a odczucie przeciążenia..... 101
3.5. Rola ucznia niepełnosprawnego
w kontekście odczuwanego przeciążenia...... 116
4. Złożona sytuacja metodyczna w klasie integracyjnej a sytuacja konfliktu.... 125
4.1. Cele kształcenia integracyjnego a procedury ich realizacji....... 126
4.2. Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego....... 139
4.3. Ocenianie jako szczególny składnik złożonej sytuacji metodycznej....... 148
4.4. Antynomie w zakresie złożonej sytuacji metodycznej
i organizacyjnej kształcenia integracyjnego....... 150
4.5. Podsumowanie....... 159
5. Bariery i braki w kształceniu integracyjnym a sytuacja utrudnienia....... 161
5.1. Minimalna liczba godzin na zajęcia dopełniające..... 163
5.2. Skromne wyposażenie w środki dydaktyczne...... 164
5.3. Wsparcie uczniów i nauczycieli w procesie
kształcenia integracyjnego....... 167
5.4. Kapitał społeczny a utrudnienia (bariery i braki)
w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych...... 171
5.5. Podsumowanie....... 174
6. Konflikt i brak współpracy a sytuacja zagrożenia..... 177
6.1. Brak współpracy pomiędzy nauczycielami i rodzicami...... 179
6.2. Konflikty pomiędzy nauczycielami...... 181
6.3. Opór w kontekście konfliktów i braku współpracy...... 183
6.4. Podsumowanie....... 186
7. W kierunku sukcesów kształcenia integracyjnego,
czyli o zmianach sugerowanych przez nauczycieli...... 189
8. O korzyściach i sytuacjach pozytywnych
w perspektywie innej koncepcji badawczej....... 193
Zamiast zakończenia – dwie odmienne perspektywy
badania rzeczywistości edukacji integracyjnej...... 195
Bibliografia....... 215
w aspekcie badań własnych rzeczywistości edukacji integracyjnej...... 7
1. Sytuacje skomplikowane w rzeczywistości edukacyjnej..... 25
1.1. Kategoria sytuacji – ustalenia wstępne...... 25
1.2. Charakterystyka sytuacji nieprzystępnych a okoliczności
kształcenia integracyjnego....... 29
1.3. Uwarunkowania sytuacji trudnych w opinii nauczycieli..... 38
2. Kwalifikacje nauczycieli klas integracyjnych i orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji...... 43
2.1. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli
pracujących w klasach integracyjnych..... 43
2.2. Funkcje i kompetencje nauczycieli pracujących
w klasach integracyjnych na poziomie kształcenia
propedeutycznego w teorii pedagogicznej....... 50
2.3. Kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej....... 65
2.4. Wiedza naukowa i potoczna a kompetencje nauczyciela
klasy integracyjnej w aspekcie badań własnych...... 70
2.5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
a sytuacja deprywacji..... 82
3. Uczniowie klasy integracyjnej a sytuacja przeciążenia...... 83
3.1. Możliwe modele edukacji integracyjnej uczniów niepełnosprawnych..... 84
3.2. Zarys modelu integracji instytucjonalnej wykorzystywanej w Polsce..... 97
3.3. Klasa szkolna jako zespół uczniów i miejsce integracji....... 98
3.4. Wybór uczniów niepełnosprawnych a odczucie przeciążenia..... 101
3.5. Rola ucznia niepełnosprawnego
w kontekście odczuwanego przeciążenia...... 116
4. Złożona sytuacja metodyczna w klasie integracyjnej a sytuacja konfliktu.... 125
4.1. Cele kształcenia integracyjnego a procedury ich realizacji....... 126
4.2. Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego....... 139
4.3. Ocenianie jako szczególny składnik złożonej sytuacji metodycznej....... 148
4.4. Antynomie w zakresie złożonej sytuacji metodycznej
i organizacyjnej kształcenia integracyjnego....... 150
4.5. Podsumowanie....... 159
5. Bariery i braki w kształceniu integracyjnym a sytuacja utrudnienia....... 161
5.1. Minimalna liczba godzin na zajęcia dopełniające..... 163
5.2. Skromne wyposażenie w środki dydaktyczne...... 164
5.3. Wsparcie uczniów i nauczycieli w procesie
kształcenia integracyjnego....... 167
5.4. Kapitał społeczny a utrudnienia (bariery i braki)
w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych...... 171
5.5. Podsumowanie....... 174
6. Konflikt i brak współpracy a sytuacja zagrożenia..... 177
6.1. Brak współpracy pomiędzy nauczycielami i rodzicami...... 179
6.2. Konflikty pomiędzy nauczycielami...... 181
6.3. Opór w kontekście konfliktów i braku współpracy...... 183
6.4. Podsumowanie....... 186
7. W kierunku sukcesów kształcenia integracyjnego,
czyli o zmianach sugerowanych przez nauczycieli...... 189
8. O korzyściach i sytuacjach pozytywnych
w perspektywie innej koncepcji badawczej....... 193
Zamiast zakończenia – dwie odmienne perspektywy
badania rzeczywistości edukacji integracyjnej...... 195
Bibliografia....... 215