Wychowanie w polskich szkołach pozostawia niemało do życzenia. Choćby nauczyciele z wykształceniem wyższym nie radzą sobie z nim najlepiej. Jedną z przyczyn jest brak należytego przygotowania nauczycieli do realizowania zawodu, a zwłaszcza niemożność wykazania się przez nich rzetelną wiedzą o wychowaniu. Nawet, gdy ją mają, nie są skłonni do jej weryfikowania. Towarzyszy temu głównie poczucie bezradności w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
Książka ma pomóc nauczycielom zapoznać się z pewnym minimum wiedzy o wychowaniu, potrzebnego dla usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami. Publikacja uświadamia, jak spore znaczenie dla usprawnienia wychowania mogą mieć m.in. Kształtowanie poprzez nauczycieli postaw społeczno-moralnych uczniów, przyswajanie przez uczniów wartości nadających życiu głębszy sens, podmiotowe traktowanie uczniów, przypominanie o spoczywających na nich obowiązkach, realnie częste prowadzenie rozmów z uczniami, współpraca nauczycieli z rodzicami, nieustanna kontrola nad własnym innowacyjnaniem pedagogicznym, unikanie wpadania w rutynę zawodową.
Adresatami książki są czynni zawodowo nauczyciele oraz studenci kierunków nauczycielskich, pedagogiki i psychologii. Podręcznik może być też {pomocn|przydatn)y zarówno dla wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych, jak i pracowników naukowo-dydaktycznych zainteresowanych problemami wychowania.