Celem książki jest przeważnie zwrócenie uwagi Czytelnika na najszczególniejsze problemy edukacji fizycznej, które pośrednio lub bezpośrednio mogą wpływać na jakość kultury fizycznej.
Książka obejmuje jedynie wybrane,wyjątkowo istotne obszary w procesie edukacji fizycznej. Pomimo, iż jej treść została opracowana na poziomie ogólnym, to jednak mieści sporo zweryfikowanych przykładów, które nie tylko wyjaśniają poruszane w niej problemy, ale także mogą być zaimplementowane w praktyce. W książce omówiono m.in. Zagadnienia właściwie dopasowanego programu nauczania i optymalnie zaplanowanej pracy. Jeden z rozdziałów w pełni poświęcono nauczycielowi wychowania fizycznego. Opisano także miejsce ucznia w nowym systemie edukacji fizycznej. Autorzy zaproponowali także narzędzia pomiaru rzeczywistych wyników pracy ucznia.
Książka jest adresowana równocześnie do studentów wychowania fizycznego, jak i czynnych zawodowo nauczycieli. Mamy nadzieję, iż studentom pozwoli ona nie tylko zgłębić wiedzę metodyczną,ponadto inaczej spojrzeć na problemy edukacji fizycznej, nauczycielom natomiast ułatwi poszukiwanie nowych i niekonwencjonalnych rozwiązań.