Tytuł Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej Podtytuł Pytania, konteksty, dyskusje Autorzy Grażyna Dryżałowska, Magdalena Kuleta-Hulboj, Agnieszka Naumiuk, Monika Skura, Anna Magdalena Steinhagen Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-3672-7 Rok wydania 2019 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 194 Format epub, pdf, mobi Spis treści Wprowadzenie 9
Cele i założenia książki 11
Struktura książki 17
Grażyna Dryżałowska, Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki 19
Definicje i przyczyny wykluczenia społecznego 23
Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością 26
Współczesna pedagogika specjalna wobec wykluczania/wykluczenia osób z niepełnosprawnością 32
Agnieszka Naumiuk, Rola pedagogiki nastawionej na inkluzje w warunkach demokracji 49
Potrzeba inkluzji w świetle postulatów tworzenia demokratycznych warunków rozwoju społecznego wobec zagrożeń ekskluzją społeczną 51
Zainteresowanie pedagogiki polityką i praktyką integracji 61
Model partycypacyjny jako społeczna odpowiedź na mechanizmy wykluczania 66
Metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego 69
Monika Skura, Kilka uwag na temat pytania o integrację innego 78
Kwestia innego 78
Odmienność, która boli. Rozmiary niechęci wobec różnicy i jej konsekwencje 80
Separacja jako warunek stanowienia tożsamości i autentycznej relacji z innym 86
Wolność w byciu sobą, czyli tożsamym (ja) i innym 92
Magdalena Kuleta-Hulboj, Inkluzja z perspektywy globalnej edukacji obywatelskiej 98
Inkluzja i globalna edukacja obywatelska – rozważania terminologiczne 100
Globalna edukacja obywatelska a inkluzja 109
Globalny obywatel jako „artykuł" edukacji 117
Aktywny (globalny) obywatel jako konstrukt neoliberalny 119
Czy inkluzywna globalna edukacja obywatelska jest osiągalna? 121
Podsumowanie 123
Anna Magdalena Steinhagen, Problematyka inkluzji szkolnej osób z zaburzeniami psychicznymi 125
Uczeń z zaburzeniami psychicznymi 128
Uczeń z zaburzeniami psychicznymi a prawo oświatowe 133
Postulowane działania inkluzywne szkoły 137
Zakończenie 145
Bibliografia 149
Indeks nazwisk 176
Summary 181
Cele i założenia książki 11
Struktura książki 17
Grażyna Dryżałowska, Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki 19
Definicje i przyczyny wykluczenia społecznego 23
Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością 26
Współczesna pedagogika specjalna wobec wykluczania/wykluczenia osób z niepełnosprawnością 32
Agnieszka Naumiuk, Rola pedagogiki nastawionej na inkluzje w warunkach demokracji 49
Potrzeba inkluzji w świetle postulatów tworzenia demokratycznych warunków rozwoju społecznego wobec zagrożeń ekskluzją społeczną 51
Zainteresowanie pedagogiki polityką i praktyką integracji 61
Model partycypacyjny jako społeczna odpowiedź na mechanizmy wykluczania 66
Metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego 69
Monika Skura, Kilka uwag na temat pytania o integrację innego 78
Kwestia innego 78
Odmienność, która boli. Rozmiary niechęci wobec różnicy i jej konsekwencje 80
Separacja jako warunek stanowienia tożsamości i autentycznej relacji z innym 86
Wolność w byciu sobą, czyli tożsamym (ja) i innym 92
Magdalena Kuleta-Hulboj, Inkluzja z perspektywy globalnej edukacji obywatelskiej 98
Inkluzja i globalna edukacja obywatelska – rozważania terminologiczne 100
Globalna edukacja obywatelska a inkluzja 109
Globalny obywatel jako „artykuł" edukacji 117
Aktywny (globalny) obywatel jako konstrukt neoliberalny 119
Czy inkluzywna globalna edukacja obywatelska jest osiągalna? 121
Podsumowanie 123
Anna Magdalena Steinhagen, Problematyka inkluzji szkolnej osób z zaburzeniami psychicznymi 125
Uczeń z zaburzeniami psychicznymi 128
Uczeń z zaburzeniami psychicznymi a prawo oświatowe 133
Postulowane działania inkluzywne szkoły 137
Zakończenie 145
Bibliografia 149
Indeks nazwisk 176
Summary 181