Celem zgłaszanej książki jest przedstawienie funkcjonowania coraz bardziej lubianej metody nauczania zwanej zintegrowaną edukacją przedmiotowo-językową, CLIL (z ang. Content and Language Integrated Learning), używanej w polskich placówkach oświatowych, w których realizowany jest program dla klas dwujęzycznych.
Książka skierowana jest w głównej mierze do nauczycieli biologii dla dwujęzycznych klas VII oraz dla wszystkich zainteresowanych metodą CLIL i jej funkcjonalną realizacją w formie gotowych scenariuszy lekcyjnych, które uwzględniają realia w polskim systemie oświaty.
Pierwszy rozdział omawia podstawy podejścia holistycznego i jego użycie w procesie integracji wiedzy. Omówione tu zostały główne założenia CLIL, jakimi są użycie języka obcego do nauczania treści niejęzykowych, a co za tym idzie możliwość rozwijania zarówno wiedzy z danego przedmiotu (lub przedmiotów) jak i rozwój poziomu języka obcego, w którym przekazywane są treści.
Rozdział drugi w sposób szczegółowy przedstawia metodę CLIL w przeprowadzonych do tej pory badaniach naukowych. W ciągu ostatnich 20 lat ich wysoka ilość potwierdziła dużą wagę zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL) w dziedzinie współczesnej edukacji języków obcych.
Taki stan rzeczy wywołał też debatę na temat jego związku z poprzednią metodą nauki języków obcych polegającą na posługiwaniu się językiem obcym w trybie ciągłym i we wszelkich sytuacjach życiowych, a więc tak zwanej immersji językowej, czyli całkowitemu zanurzeniu w języku, czy też submersji oznaczającej częściowe zanurzenie.
Rozdział trzeci posiada praktyczną realizację omawianej metody w postaci scenariuszy z biologii dla dwujęzycznych klas VII. Przykłady realizacji zajęć zaprezentowane w tej części pracy obejmują zakres tematyczny zgodny z wykonywanym w klasie siódmej programem nauczania.
bezapelacyjnie można uznać tę część książki za nowość na polskim rynku wydawniczym. Do tej pory nie pojawiły się publikacje tak szczegółowo wyjaśniające cały zakres materiału zrealizowanego w duchu metody CLIL.
w dodatku, ta część pracy obfituje w ilustracje i grafiki wyprodukowane przez studentów lingwistyki używanej, członków Koła Naukowego Lingwistów POLIGLOCI, którzy w ramach projektu o nazwie IMAG(in)E BIOLOGY podjęli się wykonania większości prezentowanych w książce ilustracji.
Pomysłodawcami projektu są autorki niniejszego manuskryptu. Do scenariuszy zostałyzałączone nagrania upraszczające prowadzenie zajęć i glosariusz, w którym zostały wyjaśnione najważniejsze i najtrudniejsze pojęcia.