Autorzy ukazują podstawy teoretyczne i koncepcyjne założonego poprzez wybitnego reportażystę marka Millera Laboratorium Reportażu, działającego przy Wydziale Dziennikarstwa, danych i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Artykuły zawarte w publikacji pozwalają na wgląd w status reportażu jako praktyki i formy dziennikarskiej oraz dziennikarsko-literackiej, opisują szczegółowo metodykę pracy reportażysty (twórcy powieści reportażowej), a także uczestnika warsztatów twórczych i badawczych.
Określają obszar poszukiwań Laboratorium jako: zbiorową pracę nad tekstem, multimedialne opowiadanie tematu i penetrowanie przestrzeni między dziennikarstwem a pisarstwem, między dziennikarstwem a scenariuszo- a dramatopisarstwem.
Wyrażają przekonanie, iż dziennikarstwo jest sztuką, zaś praca reportażysty łączy parametry twórczości oryginalnej z literaturą beletrystyczną, filmem i teatrem i badaniami z zakresu nauk społecznych i humanistycznych: socjologii, antropologii, psychologii i historii.
Twórców Laboratorium Reportażu w szczególności interesuje analiza i studium porównawcze metod dziennikarskich i wywiadu socjologicznego, psychologicznego, antropologicznego, a także wywiadu pogłębionego. Doceniają też znaczenie obserwacji uczestniczącej i eksperymentalnego wywoływania zdarzeń w naukach społecznych i użytkowania komponentów aktorstwa w pracy dziennikarzy.
The publication documents the theoretical and conceptual grounds of the Report Laboratory founded żeby the outstanding reporter Mark Miller, operating at the Faculty of Journalism, Information and Book Studies, the University of Warsaw.
It discusses the status of reporting as a journalistic practice and form as well as a journalistic-literary form, the methodology of work of a reporter and a participant of the creative and research workshops.
The book highlights the relationships between journalism and fiction literature, film and theater, and the social sciences and humanities research.