Pojęcie „efekt Flynna” odnosi się do systematycznego wzrostu wyników uzyskiwanych w testach inteligencji (IQ), obserwowanego od początku XX wieku. Czy fakt ten oznacza, iż każde kolejne pokolenie jest bardziej inteligentne niżeli poprzednie? Czy podpowiada nam, w jaki sposób każdy z nas może rozszerzyć swoją inteligencję? Profesor Flynn pyta, czym tak naprawdę jest inteligencja, a następnie udziela zaskakującej i pouczającej odpowiedzi na to pytanie. Autor zestawia sztukę spisywania historii poznawczej z naukowym pomiarem inteligencji, pokazując nowe dane empiryczne, przedstawia, w jaki sposób możemy stworzyć kompletną teorię inteligencji oraz wysuwa zastrzeżenia do teorii inteligencji wielorakich autorstwa Howarda Gardnera. Ta fascynująca, nieszablonowa książka przerzuca most nad przepaścią oddzielającą nasze umysły od umysłów naszych przodków sprzed stu lat, wnosząc widoczny wkład w naszą wiedzę o ludzkiej inteligencji.
Flynn ukazuje pierwsze satysfakcjonujące wyjaśnienie imponującego wzrostu wyników uzyskiwanych w testach inteligencji. Unika absurdalnego wniosku, że nasi pradziadowie byli upośledzeni umysłowo, oraz tak samo niezadowalającej sugestii, że ów wzrost ogranicza się do wyników uzyskiwanych w testach IQ i nie ma żadnych szerszych implikacji.
– N. J. Mackintosh, University of Cambridge
Ta książka pełna jest wnikliwych spostrzeżeń dotyczących naszych narzędzi badawczych, a także sposobów, w jakie mierzą one to, co naprawdę ważne – względną zdolność mózgu do wykorzystywania pamięci i procesów uczenia się do tego,dostosować się do świata takiego, jakim go uczyniliśmy.
– „The Times”
James Flynn należy do nieznacznej grupy absolutnie prominentnych badaczy i teoretyków w zakresie problematyki inteligencji. Jego książka jest dziełem nadzwyczaj wartościowym i dzięki temu,gromadzi nową należycie udokumentowaną wiedzę, i dlatego, iż jest w niej mądra refleksja nad właściwościami ludzkiego umysłu. Autor nie kryje rozterek, przedstawia pytania, namawia do poszukiwania pomysłów.
- Wiesław Łukaszewski, SWPS, Sopot
W książce O inteligencji inaczej James Flynn (…) sugeruje, iż nie powinniśmy automatycznie utożsamiać wzrostu IQ ze wzrostem poziomu inteligencji. Twierdzi, że trzeba rozłożyć inteligencję na czynniki pierwsze: rozwiązywanie problemów matematycznych, interpretowanie pokaźnych dzieł literackich, znajdowanie rozwiązań na poczekaniu, przyswajanie naukowego poglądu na świat, myślenie krytyczne i mądrość. Po przeprowadzeniu takiej dysekcji ujawnia się kilka paradoksów, które Flynn próbuje rozwiązać na stronach tej zajmującej książki.
– Richard Restak, „American Scholar”
JAMES R. FLYNN jest profesorem emerytowanym na Uniwersytecie Otago w Nowej Zelandii, który uhonorował go Złotym Medalem za W...