[…] podjęty w recenzowanej publikacji zamysł stworzenia i wystandaryzowania narzędzia badającego uzdolnienia oceniam jako niezmiernie cenny i wyraźny zarówno z perspektywy subdyscypliny pedagogiki zdolności (obejmującej opiekę nad uczniami wybitnie uzdolnionymi), jak i szerzej – w moim odczuciu powinien on także wzbogacić proces kształcenia uczniów w masowych szkołach powszechnych.
podczas lektury tej pracy nasunęła mi się dodatkowo konstatacja, iż rzadko spotyka się tak szczególny projekt wśród publikacji pedagogicznych. […] Odbiorcami recenzowanej monografii mogą być teoretycy – badacze zagadnień związanych ze zdolnościami, jako że kompetentnie wypełnia ona lukę w tym obszarze.
Będzie więc ona niezwykle dobrym przyczynkiem do naukowych polemik, analiz i interpretacji. Powiązanie badań i wniosków z praktyką pedagogiczną powoduje natomiast, iż potencjalnie zainteresowani pracą będą w dodatku praktycy związani z edukacją – nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy i rodzice, a także studenci kierunków pedagogicznych i psychologii […].
Z recenzji wydawniczej dr hab. Iwony Czai-Chudyby, prof. UP komplet narzędzi, który zaprezentowano w tej książce, pozwala na ocenę i samoocenę poziomu uzdolnień uczniów: matematycznych, techniczno-informatycznych, przyrodniczych, naukowo-analitycznych, twórczych, przedsiębiorczych i najnowocześniejszych, przywódczych, językowych, literackich, plastycznych, muzycznych, aktorskich, sportowych.
Składa się on z 13 odrębnych Skal Identyfikacji Uzdolnień – SIU i odpowiadających im Skal Samooceny Uzdolnień – SSU. Użycie tych narzędzi może ułatwić cykl rozpoznawania wewnętrznych zasobów uczniów koniecznych do korzystnego funkcjonowania w życiu szkolnym i poza nim.
zastosowanie proponowanego pakietu skal może ułatwić poznanie obrazu różnic indywidualnych w zakresie poziomu uzdolnień w określonej grupie uczniów, rozpoznanie solidnych i słabych stron ucznia i stworzenie indywidualnego, oryginalnego dla niego profilu uzdolnień.