Tytuł Konsument wobec wyzwań jednostajnej konsumpcji Podtytuł jednostajne zachowania konsumenckie i ich determinanty Autor Jolanta Zrałek Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-472-5 Rok wydania 2018 Katowice Wydanie 1 liczba stron 296 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Rozdział 1
Koncepcja zrównoważonego rozwoju i jej miejsce w teorii ekonomii 19
1.1. Geneza i ewolucja koncepcji zrównoważenia i jej założenia definicyjne 20
1.2. Jednostajny rozwój wobec wyzwań współczesnej gospodarki 27
1.3. Krytyka jednostajnego rozwoju i koncepcje konkurencyjne 30
1.4. Stabilny rozwój w teorii ekonomii 32
1.4.1. Postrzeganie środowiska naturalnego przez ekonomistów 35
1.4.2. Neoklasyczna koncepcja człowieka i jej krytyka w świetle postulatów stabilnego rozwoju gospodarczego 40
1.4.3. Nowa koncepcja człowieka w jednostajnym społeczeństwie – przegląd propozycji 44
Rozdział 2
Konsumpcja i kupujący w zrównoważonym procesie gospodarowania 55
2.1. Zrównoważona konsumpcja – geneza i istota koncepcji 55
2.2. Zrównoważone zachowania konsumentów jako zrównoważonej konsumpcji – ujęcie modelowe 62
2.3. Zapotrzebowania konsumentów z perspektywy zrównoważenia 66
2.4. Determinanty stabilnych zachowań konsumentów 75
2.5. Od zielonego do jednostajnego konsumenta – badania zrównoważonych zachowań w ujęciu historycznym 81
Rozdział 3
Zakres jednostajnych zachowań konsumentów 90
3.1. Zachowania etyczne oraz idea Sprawiedliwego Handlu 90
3.2. Zachowania dekonsumpcyjne 94
3.3. Dobrowolna prostota 100
3.4. Aktywizm konsumencki i kolektywne formy jednostajnych zachowań 106
3.5. Niezgodność postaw i zachowań konsumentów 114
Rozdział 4
Metodyka badań stabilnych zachowań konsumentów 118
4.1. Specyfika badań stabilnych zachowań konsumentów – założenia wstępne 118
4.2. Źródła informacji i metody badawcze wykorzystane w badaniach zrównoważonych zachowań 124
4.3. Metodyka zrealizowanych badań pierwotnych 133
4.3.1. Postrzegana produktywność konsumencka (PCE) i postrzegana trudność (PD) stabilnych zachowań – konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć 136
4.3.2. Operacjonalizacja teoretycznego modelu zrównoważonych zachowań konsumentów 139
4.3.3. Przebieg badań i instrumenty pomiarowe 141
4.4. Ocena reprezentatywności prób badawczych i ich charakterystyka 144
Rozdział 5
Charakterystyka zrównoważonych zachowań konsumentów 151
5.1. Konsumenci wobec idei stabilnej konsumpcji – postrzeganie, postawy 151
5.2. Przesłanki i częstość występowania stabilnych zachowań konsumentów 159
5.3. Determinanty zrównoważonych zachowań 166
5.3.1. Determinanty o charakterze psychicznym 171
5.3.2. Pozostałe czynniki formujące stabilne zachowania konsumentów 181
Rozdział 6
jednostajne zachowania konsumentów – ujęcie modelowe 190
6.1. Typy zrównoważonych zachowań konsumentów – empiryczna weryfikacja modelu teoretycznego 190
6.2. Mapa percepcji zrównoważonych zachowań konsumenckich 198
6.3. Model wpływu postrzeganej trudności i produktywności jednostajnych zachowań na ich występowanie 205
6.4. Poręczne implikacje wiedzy o jednostajnych zachowaniach konsumentów 209
Zakończenie 213
Aneks
Część A: Scenariusz wywiadu 223
Część B: Kwestionariusz ankiety 226
Część C: Szczegółowe wyniki przeprowadzonych analiz 234
Bibliografia 251
Spis rysunków 293
Spis tabel 295
Rozdział 1
Koncepcja zrównoważonego rozwoju i jej miejsce w teorii ekonomii 19
1.1. Geneza i ewolucja koncepcji zrównoważenia i jej założenia definicyjne 20
1.2. Jednostajny rozwój wobec wyzwań współczesnej gospodarki 27
1.3. Krytyka jednostajnego rozwoju i koncepcje konkurencyjne 30
1.4. Stabilny rozwój w teorii ekonomii 32
1.4.1. Postrzeganie środowiska naturalnego przez ekonomistów 35
1.4.2. Neoklasyczna koncepcja człowieka i jej krytyka w świetle postulatów stabilnego rozwoju gospodarczego 40
1.4.3. Nowa koncepcja człowieka w jednostajnym społeczeństwie – przegląd propozycji 44
Rozdział 2
Konsumpcja i kupujący w zrównoważonym procesie gospodarowania 55
2.1. Zrównoważona konsumpcja – geneza i istota koncepcji 55
2.2. Zrównoważone zachowania konsumentów jako zrównoważonej konsumpcji – ujęcie modelowe 62
2.3. Zapotrzebowania konsumentów z perspektywy zrównoważenia 66
2.4. Determinanty stabilnych zachowań konsumentów 75
2.5. Od zielonego do jednostajnego konsumenta – badania zrównoważonych zachowań w ujęciu historycznym 81
Rozdział 3
Zakres jednostajnych zachowań konsumentów 90
3.1. Zachowania etyczne oraz idea Sprawiedliwego Handlu 90
3.2. Zachowania dekonsumpcyjne 94
3.3. Dobrowolna prostota 100
3.4. Aktywizm konsumencki i kolektywne formy jednostajnych zachowań 106
3.5. Niezgodność postaw i zachowań konsumentów 114
Rozdział 4
Metodyka badań stabilnych zachowań konsumentów 118
4.1. Specyfika badań stabilnych zachowań konsumentów – założenia wstępne 118
4.2. Źródła informacji i metody badawcze wykorzystane w badaniach zrównoważonych zachowań 124
4.3. Metodyka zrealizowanych badań pierwotnych 133
4.3.1. Postrzegana produktywność konsumencka (PCE) i postrzegana trudność (PD) stabilnych zachowań – konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć 136
4.3.2. Operacjonalizacja teoretycznego modelu zrównoważonych zachowań konsumentów 139
4.3.3. Przebieg badań i instrumenty pomiarowe 141
4.4. Ocena reprezentatywności prób badawczych i ich charakterystyka 144
Rozdział 5
Charakterystyka zrównoważonych zachowań konsumentów 151
5.1. Konsumenci wobec idei stabilnej konsumpcji – postrzeganie, postawy 151
5.2. Przesłanki i częstość występowania stabilnych zachowań konsumentów 159
5.3. Determinanty zrównoważonych zachowań 166
5.3.1. Determinanty o charakterze psychicznym 171
5.3.2. Pozostałe czynniki formujące stabilne zachowania konsumentów 181
Rozdział 6
jednostajne zachowania konsumentów – ujęcie modelowe 190
6.1. Typy zrównoważonych zachowań konsumentów – empiryczna weryfikacja modelu teoretycznego 190
6.2. Mapa percepcji zrównoważonych zachowań konsumenckich 198
6.3. Model wpływu postrzeganej trudności i produktywności jednostajnych zachowań na ich występowanie 205
6.4. Poręczne implikacje wiedzy o jednostajnych zachowaniach konsumentów 209
Zakończenie 213
Aneks
Część A: Scenariusz wywiadu 223
Część B: Kwestionariusz ankiety 226
Część C: Szczegółowe wyniki przeprowadzonych analiz 234
Bibliografia 251
Spis rysunków 293
Spis tabel 295