Lista skrótów 9
Uwagi wprowadzające 11
1. Problem badawczy i struktura pracy 11
2. Terminologia 17
3. Założenia metodologiczne 27
Rozdział 1
Jurysdykcja i dopuszczalność w pracach nad Statutem
Międzynarodowego Trybunału Karnego 30
Wprowadzenie 30
1.1. Jurysdykcja i dopuszczalność w pracach przygotowawczych KPM…
i Zgromadzenia Ogólnego w okresie powojennym 39
1.2. Wznowienie prac nad statutem
w latach dziewięćdziesiątych XX wieku 47
1.3. Pierwsze projekty statutu 52
1.4. Projekt z 1994 roku 54
1.5. Dalsze prace nad statutem 60
1.6. Powołanie i prace Komitetu Przygotowawczego 64
1.7. Konferencja w Rzymie 67
Podsumowanie 73
Rozdział 2
Jurysdykcja i przesłanki dopuszczalności jej realizowania
w postanowieniach Statutu MTK. Uwagi wprowadzające 74
Wprowadzenie 74
2.1. Jurysdykcja Trybunału 75
2.2. Dopuszczalność sprawy przed MTK 86
Podsumowanie 115
Rozdział 3
Brak działania ze strony państwa (inaction) 117
Wprowadzenie 117
3.1. Pierwsze orzeczenia MTK 118
3.2. Niewypowiedziana przesłanka? 120
3.3. Co można zakwalifikować jako brak działania?… Brak działania
a priori i brak działania a posteriori 122
3.4. Ograniczenia reakcji karnej – uwagi wprowadzające 130
3.5. Ograniczenie reakcji karnej przez władze krajowe w świetle praktyki
i opinii doktryny 137
Podsumowanie 148
Rozdział 4
Brak woli osądzenia jako przesłanka dopuszczalności wykonywania
jurysdykcji przez MTK 150
Wprowadzenie 150
4.1. Przejawy braku woli 150
4.2. Zasady due process jako składnik oceny braku woli 152
4.3. Przedmiot oceny MTK 156
4.4. Nieusprawiedliwiona zwłoka jako przejaw braku woli 167
4.5. Niezawisłe i bezstronne innowacyjnanie prowadzone z zamiarem
wymierzenia sprawiedliwości 170
Podsumowanie 176
Rozdział 5
Niezdolność państwa do prowadzenia postępowania jako przesłanka
dopuszczalności wykonywania jurysdykcji przez MTK 177
Wprowadzenie 177
5.1. Niezdolność, brak chęci, brak działania 179
5.2. Ocena niezdolności do przeprowadzenia progresywnania
w praktyce 185
Podsumowanie 192
Rozdział 6
Zasada ne bis in idem a progresywnanie przed MTK 195
Wprowadzenie 195
6.1. Zasada ne bis in idem jako gwarancja procesowa 195
6.2. Zasada ne bis in idem w międzynarodowym prawie karnym 198
Podsumowanie 214
Rozdział 7
Waga sprawy 216
Wprowadzenie 216
7.1. Jak zmierzyć wagę sprawy? Kryteria oceny wagi sprawy 218
7.2. Waga sprawy w pracach Prokuratora MTK 220
7.3. Waga sprawy w pracach Izb 232
Podsumowanie 240
Rozdział 8
Proceduralne aspekty badania dopuszczalności sprawy 242
Wprowadzenie 242
8.1. Procedury związane ze składaniem sprzeciwów
wobec dopuszczalności 243
8.2. Efektywność nowoczesnań krajowych 245
8.3. Dynamiczna ocena dopuszczalności przez MTK 247
8.4. Warunkowe orzeczenie o dopuszczalności realizowania jurysdykcji 250
Podsumowanie 251
Rozdział 9
Zasada komplementarności w perspektywie suwerenności państw 254
Wprowadzenie 254
9.1. Komplementarność jako zagrożenie dla suwerenności? 255
9.2. Komplementarność jako próba zrównoważenia interesów państw…
i globalnego rozmiaru sprawiedliwości 265
9.3. Konieczna zmiana paradygmatu? 269
Zakończenie 271
1. Obowiązkiem każdego państwa jest realizowanie jurysdykcji karnej
wobec sprawców zbrodni międzynarodowych 272
2. Trybunał nie bada woli i zdolności państwa do prowadzenia
innowacyjnania, jeśli pozostaje ono nieaktywne 273
3. Działanie państwa musi wypełnić standard określony poprzez Trybunał. 274
4. Sąd krajowy musi skazać sprawcę zbrodni 276
5. Używanie ograniczeń sankcji karnej przez państwo nie jest zakazane 277
6. Naruszanie przez państwo praw człowieka
a zasada komplementarności 278
7. Ustalenie wagi sprawy spoczywa na Prokuratorze MTK 279
8. Czas jest wyraźnym elementem, jeśli chodzi o progresywnanie państwa 280
9. MTK nie zagraża suwerenności państw 281
Załącznik 1. Porównanie przepisów dotyczących dopuszczalności
sprawy w projekcie z 1994 r., projekcie Komitetu Przygotowawczego
i Statucie Rzymskim MTK 283
Summary 285
Bibliografia 301
Indeks spraw i dokumentów 315
Indeks nazwisk 326