Wpisana z założenia w tę publikację eklektyczność będąca implikacją jednocześnie bogactwa refleksji autorów artykułów, jak i różnorodności metod i tematyk projektów badawczych, iż może ona, w naszym przekonaniu, okazać się poręczna, dla zróżnicowanych grup odbiorców.
Po pierwsze, mogą to być osoby, przed którymi stoi wyzwanie konceptualizacji swoich badań przed otwarciem przewodu doktorskiego […]. Monografia kierowana jest dodatkowo do doktorantów, którzy przeprowadzili już badania.
[…] Mamy w dodatku nadzieję, iż wartość tej książki odnieść można do integrowania środowiska młodych wiekiem i stażem polskich badaczy i budowania w nich gotowości do dzielenia się refleksjami z własnych badań nieograniczającymi się li tylko do prezentacji ich wyników.
Kwerenda literatury przedmiotu prezentuje, że tego rodzaju opracowań nadal brakuje. Wreszcie, ośmielamy się wierzyć, iż pozycja ta okaże się atrakcyjna dla promotorów oraz promotorów pomocniczych i zainspiruje ich do jeszcze bardziej sprawnej pracy z osobami przygotowującymi pod ich opieką rozprawy doktorskie, a także ich wsparcia w nasyconej trudnościami drodze ku uzyskaniu stopnia naukowego doktora.
Ze Wstępu Publikowanie prac doktorantów i niedawno wypromowanych doktorów, zwłaszcza tych, które są oparte na podejmowanych przez nich badaniach, jest ze wszech miar uzasad¬nione. Spełnia w głównej mierze warunek uczenia się poprzez działanie; w pracy naukowej właśnie taki typ uczenia się umożliwia osiągnięcia.
Jest jednak oczywiste, iż przygo¬towywane poprzez młodych adeptów nauki artykuły i komuni¬katy z badań muszą spełniać wszystkie kryteria brane pod uwagę przy kwalifikowaniu teks¬tów do druku. W innym razie sukces związany z opublikowaniem tekstu byłby tylko pozorny, a jakość zbyt pochopnie i li¬beralnie wydanej pracy zbiorowej okazałaby się wątpliwa.
Z recenzji wydawniczej prof. Dr. Hab. Mirosława J. Szymańskiego