Tytuł Ku poetyckiej mistyce. Wczesna twórczość Friedricha Hölderlina wobec Nieuwarunkowanego Autor Agnieszka K. Haas Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ISBN 978-83-7865-105-5 Rok wydania 2013 Gdańsk Wydanie 1 liczba stron 516 Format pdf Spis treści
Wprowadzenie 9
Rozdział I. Od poetyckiej biografii do interpretacji 23 1. Hölderlin – biografia, konteksty, powinowactwa 23 2. Wybrane zagadnienia poruszane w badaniach historycznoliterackich nad twórczością Hölderlina. Czy teologiczno‑filozoficzna debata w poezji jest osiągalna? 37 3. Polskie czytanie Hölderlina 60 4. Odbiorca przyszłości – próba nowego spojrzenia 66
Rozdział II. Mistyka i filozofia wobec Nieuwarunkowanego 73 1. Definicje mistyki 73 2. Hölderlina idea „Kościoła walczącego", wizje przyszłości i powrotu 78 2.1. Apokatastaza – w stronę pierwotnego ładu 87 2.2. Idea Jedna – pomiędzy antykiem a chrześcijaństwem 90 2.3. Idea Jedna: Heraklit i
Wechselwirkung Hölderlina 92 2.4. Idea Jedna – Wilhelm Heinse 96 2.5. „Jedno ze wszystkim, co żyje" – Hyperiona wizja Jedna 98 2.6. Bóg ukryty i
unio mystica 100 3. Mistyka i mistycyzm na przełomie XVIII i XIX w 102 3.1. Mistyka Natury 109 3.2. Gerhard Tersteegen – teologiczna dyskusja z ideą Jedna 112 3.3. Imanuel Kant: krytyka mistycyzmu 114 3.4. Idealizm niemiecki wobec mistycyzmu 115 3.5. Johann Ludwig Ewald –
Listy o mistyce: „fantazja poetów" a mistyka 117 4. Nieuwarunkowane a cel mistycznego poznania 121 5. Mistyka wobec problemu stylizacji literackiej 123 6. Nieuwarunkowane – próba definicji 124 6.1. Poza granicą doświadczenia – definicja Nieuwarunkowanego według Kanta 129 6.2. Nieuwarunkowane według Friedricha Heinricha Jacobiego 131 6.3. „Coś do pomyślenia przez siebie" – Nieuwarunkowane według Friedricha Schellinga 135 6.4. Dynamiczna harmonia dysonansów – Friedrich Hölderlin 141 6.4.1. Kant: konfrontacja z dowodami na istnienie Boga 142 6.4.2. Recepcja pism Jacobiego 143 6.4.3. Krytyka Fichtego: „jako absolutne Ja nie mam żadnej świadomości" 144 6.4.4. Friedrich Schelling: „nie za każdym razem zgadzaliśmy się ze sobą" 145 7. Pisma teoretyczne Hölderlina 146 7.1.
Sąd i byt 146 7.2.
Wechselwirkung 149 7.3. Próba podsumowania 151 7.4. Nieskończone w skończoności – Nieuwarunkowane i dowody istnienia Boga 152
Rozdział III. Przekaz szyfrów transcendencji: natura, historia, jaźń wobec Nieskończonego 157 1. Od filozofii do poezji i z powrotem 157 2. Znaki Transcendencji 160 2.1. Natura, historia i Chrystus a kwestia nieskończoności 161 2.2. Chrystus – mit a objawienie Absolutu w historii 163 2.3. Jaźń i zjednoczenie natury z historią 165 3. Mit jako przekaz najwyższej idei 168 3.1. Historia i poezja a potrzeba „Nowej Mitologii" 170 3.2.
Projekt (Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus) 173 4. Obraz, wizja i metafora wobec transcendencji i doświadczenia religijnego 176 4.1. Od mówienia o rzeczywistości transcendentnej do obrazu i metafory mistycznej 178 5. Przekaz transcendencji: poezja i permanentny stan nietrwałości 181 6. Metafora mistyczna i obrazy Nieuwarunkowanego 185
Rozdział IV. W cieniu pietyzmu: Bóg osobowy i ponadczasowa dusza – szkolne wiersze Hölderlina 189 1. Tradycja rodzinna i szkoły klasztorne: kryzys ortodoksyjnej teologii protestanckiej 190 1.2. Pietyzm 194 2. Bóg‑Ojciec i Stwórca: wzorce i innowacje 198 2.1. M.G. –
Meinem Gott, czyli Memu Bogu 202 2.2.
Das Erinnern (Przypominanie) 206 3. „Jestem i widzę lśnienie Najwyższego" – nadzieje i ograniczenia 209 4. Wzniosła dusza – bliżej boskości 218 4.1. Dusza: spotkanie z
numinosum 218 4.1.1. Nieprzemijalność duszy a dowód na istnienie Boga 220 4.1.2. Przemijalność i wieczność 221 4.1.3. Postulat aktywnego działania 222 4.1.4. Ani robak, ani proch 225 4.1.5. W obliczu rzeczy ostatecznych 226 4.2. Ku transcendencji: metafizyczny lot duszy 227 4.2.1. Lot ku źródłu 233 4.2.1.1. Lot duszy a pytanie o kwestie moralności 236
Rozdział V. Idea Jedna w młodzieńczych utworach Hölderlina 243 1. Jedno a jedność i wielość świata 245 2. Wspólna idea, różnorodne nazwy: Jedno w rozumieniu chrześcijańskim 248 3. Topos wędrowca i powrotu 250 4. Powrót duszy do boskiego źródła 252 5. Spotkania z bliskimi w zaświatach 255 6. Jedność natury – zwierciadło
deitatis 258 6.1. Nieskończoność w skończoności – jedność natury a problem panteizmu. 265 7. „I w głąb zstępuje, i działa, otwiera, rozświetla": wertykalne kontakty z boskością 269 8. Tradycja „złotego łańcucha" 274 9. Niebo i ziemia – wertykalna relacja skończoności z Nieskończonym 279
Rozdział VI. Harmonia mundi i immanencja transcendencji. Kosmos i jaźń 285 1. Muzyka natury a jej związek ze Stwórcą 286 2. Muzyka sfer niebieskich 290 3. Współgranie duszy z uniwersum 293 4. Miłość a muzyka duszy 298 5. Jedność i harmonia: Hölderlina wizja miłości 300 6. Miłość – praźródło jedności 303 7. Harmonia w świecie i w jaźni 308 7.1. Jednocząca moc spojrzenia 309 7.2. Wertykalna dynamika rzeczywistości 310 7.3. Wszechobecność i ład 311 7.4. Powinowactwo z boskością 312 7.4.1. Obraz – wobec ograniczeń poznania 314 7.4.2. Piękno zwierciadłem bóstwa 317 7.4.3. Poznanie Boga poprzez samopoznanie 318 7.5.
Prawda i harmonia 319 7.6. Bóg w człowieku a dowód teleologiczny 321 7.7. Niebezpieczna idolatria 324 7.8. Próba przybliżenia do nieosiągalnej Prawdy 326 7.8.1. Ograniczenie poznania i potrzeba oczyszczenia 327 7.9. Rozmiar horyzontalny 328 7.10. Powrót do jedności 329 7.11. Zmienność relacji 330 8. Anamneza jedności:
Do Natury 331 9. Złudzenie świata i jego obraz w świadomości 335 9.1. Złudzenie i wędrowanie ku światu idei 338 9.2.
Anima mundi 339 9.3. Miejsce w świecie idei 346
Rozdział VII. Nieskończone dążenie – przestrzenie spotkania z Niewidzialnym 349 1. Błędy idiolatrii 356 2. Słuchanie i milczenie 362 3. Znaczenie samotności 366 4. Cisza i świętość poezji 369 5. Cisza: przedsmak świętości 371 6. Boska obecność w ciszy 372 7. Przejście i początek 378 8. Miłość i dostąpienie spełnienia 380 9. Od śmierci do miłości 383
Rozdział VIII. Horyzontalne przejawy istnienia Nieuwarunkowanego 387 1. Spotkanie z obcością 388 2. „I dla innych żyję" – Hölderlina myślenie o wspólnocie i moralności 391 3. Postulat porządku moralnego: Kant i Fichte 397 4. Eschatologia historii 400 4.1. W cieniu myśli Friedricha Oetingera 402 4.2.
Polityka i historia versus teologia 403 5.
Hymn do ludzkości 410
Rozdział IX. Piękno – „imię tego, co jednym jest i wszystkim" 417 1. Znaczenie światła w oglądzie transcendentnego przepiękna 419 2. Pochodzenie i miejsce przebywania atrakcyjna 424 3. Dobro i piękno 426 4. Przywracanie pierwotnej jedności 430 5. Obcowanie z ziemskim pięknem 433 6. Poeta‑wizjoner – w drodze ku boskiej Prawdzie 435 6.1. Poetycka asceza 441 6.2. Poezja i miłość 443
Podsumowanie 453
Podziękowanie 462
Aneks. Z wierszy młodzieńczych 483
Bibliografia 499
Indeks utworów Hölderlina 513