Prezentowane opracowanie jest pierwszym tomem podręcznika z kolekcji wydawniczej Miękkie zarządzanie w organizacji, poświęconego wybranym aspektom miękkiego zarządzania ludźmi. Poszczególne rozdziały koncentrują się wokół wybranych zagadnień z obszaru rekrutacji i selekcji ludzi do organizacji, ich rozwoju zawodowego i rozwiązywania konfliktów i negocjacji jako kluczowych procesów gwarantujących skuteczne funkcjonowanie i współdziałanie organizacji na rynku.
W rozdziale pierwszym scharakteryzowano istotę pozyskiwania ludzi do organizacji, wskazując na cykl planowania zatrudnienia, rekrutację i selekcję pracowników, z uwzględnieniem ich rodzajów, etapów i funkcji.
Następnie opisano efektywne metody używane w obszarze rekrutacji i selekcji, takie jak: e-rekrutacja, grywalizacja, Talent pooling czy wykorzystanie sztucznej inteligencji z wykorzystaniem systemów ATS i chatbotów, które gwarantują automatyzację procesów pozyskiwania i kierowania potencjałem pracowników.
Rozdział drugi poświęcono problematyce planowania i zarządzania karierą zawodową w obszarze jednostkowym i organizacyjnym. Omówiono istotę kariery zawodowej i koncepcje jej planowania na szczeblu jednostki i organizacji.
Zaprezentowano w dodatku klasyfikację typów i modeli przebiegu kariery zawodowej (koncepcje D.E. Supera, L. Cadina, M. Suchara) i scharakteryzowano modele kariery zawodowej dopasowane do typów osobowości (według koncepcji J.L.
Hollanda i E.H. Scheina). Zaprezentowano metodykę kształtowania rozwoju kariery zawodowej, a następnie zidentyfikowano z reguły używane w zarządzaniu karierą pracowników narzędzia (plany sukcesji, analizę SWOT, macierze transakcyjne czy metodę biograficzną, a także problematykę tworzenia strategii kariery zawodowej).
W rozdziale trzecim przedstawiono istotę konfliktu i jego standardowe komponenty. Opisano typowe zachowania i reakcje ludzi zaangażowanych w spór. Omówiono przebieg konfliktu wraz z nasilaniem się jego intensywności, uwidaczniając specyficzne zachowania ludzi na każdym z etapów eskalacji.
W ostatnim rozdziale przedstawiono najszczególniejsze części związane z umiejętnością negocjowania. Opisano w nim lubiane typy negocjacji i style ich prowadzenia, z charakterystyką rekomendowanego stylu „opartego na zasadach".
Przedstawiono najważniejsze uwarunkowania negocjacji. Szczególną uwagę poświęcono charakterystyce etapów przebiegu procesu negocjacji, w tym prawidłowego przygotowania do negocjacji i koncepcji BATNA. Wierzymy, że zaprezentowane treści przyczynią się do skuteczniejszych działań i słuszniejszych decyzji po stronie osób odpowiedzialnych za procesy zarządzania ludźmi w organizacjach.
Czytelnicy, którzy pragną poszerzać swoją wiedzę o kolejne aspekty z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim albo doskonalić własne kompetencje w obszarze miękkiego zarządzania, odnajdą kolejne zagadnienia w przygotowywanym drugim tomie podręcznika z linii Miękkie zarządzanie w organizacji.
Poruszana w nim tematyka zostanie powiększona i uzupełniona ćwiczeniami oraz materiałami do dyskusji i analizy.