Każda organizacja aby przetrwać musi mieć odpowiednio umotywowanych, a co za tym idzie produktywnych i lojalnych pracowników i rozumieć mechanizmy akceptujące zaufanie, lojalność, profesjonalizm i nowoczesność.
Oznacza to, że menedżerowie stają wobec nowych wyzwań, które muszą traktować nie jako zagrożenie, ale jako okazje do podejmowania działań w obszarach, gdzie można osiągnąć więcej lub znaleźć świeże możliwości dodania wartości swojej organizacji czy opanowania rynku.
Zarządzanie uczy jak planować, organizować, motywować i kontrolować swoją pracę, a także działania innych ludzi dla wspólnego dobra. W istocie zarządzanie polega na określeniu, jak za pomocą różnorakich instrumentów planistycznych, inspiratorskich i kontrolnych, podwyższać skuteczność wszystkich zasobów przedsiębiorstwa.
aczkolwiek nade wszystko uczy, jak wyciągać sprawność z ludzi. Zarządzanie bowiem ma wzbudzać w ludziach wyzwanie i dopasowywać wszystkie ich siły do realizacji nadrzędnych celów organizacji. Zarządzanie jest więc złożonym procesem, który ma doprowadzić do wykonania określonych rzeczy efektywnie i wydajnie, wspólnie z innymi ludźmi i przez nich.
przez komunikowanie, motywowanie i przywództwo menedżerowie wyzwalają tkwiącą w organizacji energię i umiejętności. Motywowanie jest funkcją zarządzania, dzięki której plany i obsadzone poprzez członków organizacji struktury tętnią życiem.
Motywacja natomiast jest siłą wewnętrzną, która pozwala osiągnąć sukces w każdej dziedzinie życia, gwarantuje wyśmienitą współpracę w zespole i wytwarza możliwości realizacji najtrudniejszych celów. Znajomość teorii motywacji w stanowczy sposób kształtuje techniki zarządzania pracownikami każdej producenta.
Motywowanie we współczesnym rozumieniu, jest kategorią ekonomiczną i nową eksponowaną funkcją zarządzania. Dlatego również podejście do analizy i stymulacji pojęcia motywowania, jest systemowe, to znaczy dostrzega się w nim wielowymiarowość, ważność i dynamiczny charakter zachowań ludzi w organizacji.
Przebieg procesu motywowania, jego wydajność i ostateczne wyniki zależą przede wszystkim od posiadanych zasobów ludzkich, lecz także założeń i właściwych narzędzi motywacyjnych jakie organizacja przyjmuje stwarzając go, a także konsekwencji w jego wykorzystywaniu.
cykl motywowania swoim działaniem powinien wyzwolić wolę i chęć działania pracowników, powinien kształtować pożądane przez przedsiębiorstwo zachowania i postawy. Motywacja, bowiem to ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na pytanie nurtujące każdego zarządzającego, a mianowicie: Co zrobić, żeby pracownicy ochoczo i należycie pracowali?