BIZNES / ZARZĄDZANIE Kluczowym wyzwaniem każdej producenta lub organizacji jest stworzenie strategii oraz jej implementacja. Dlatego liderzy powinni mieć jasny wzór, co jest korzystną, a co złą strategią. Istotą korzystnej strategii według Richarda Rumelta jest głębokie zrozumienie sytuacji producenta, by zdiagnozować jedno, dwa kluczowe wyzwania stojące przed firmą.
Następnie trzeba stworzyć ogólną koncepcję, która ma sobie poradzić ze zdiagnozowanymi wyzwaniami, a następnie opracować całościowy projekt, który trzeba będzie zaimplementować. W większości przypadków wyprodukowane są złe strategie.
Zła strategia polega na myleniu celów ze strategią, użytkowaniu pojęć, które są tylko biciem piany, i niediagnozowaniu zasadniczego wyzwania stojącego przed firmą. Uniwersalność metodologii Richarda Rumelta, zilustrowana dużą liczbą przykładów obu typów strategii, jej przejrzystość i mądrość powodują u uczestników naszych szkoleń strategicznych zdumienie.
Krzysztof Kamionka discoverstrategy.pl Autor rozprawia się ze wszystkimi niejasnymi opisami i pogmatwanymi sposobami myślenia leżącymi u podstaw zbyt wielu strategii, proponując w zamian prostą metodę opracowania i wdrożenia sprawnej i nastawionej na działanie strategii, która spełni oczekiwania w dzisiejszym świecie.
Dobra strategia – zła strategia to mocna i spójna reakcja na przeszkody, które stoją na drodze postępu – a także sposób ich pokonania. Polega ona na stosowaniu i zaimplementowaniu władzy tam, gdzie może ona przynieść największy skutek.
Dotyczy to tak przeróżnych wyzwań, jak: • wysłanie człowieka na Księżyc, • prowadzenie wojny, • wypuszczenie na rynek nowego artykułu, • reagowanie na zmieniającą się sytuację rynkową, • otwarcie szkoły społecznej, • zainicjowanie programu rządowego.
Bez względu na skalę przedsięwzięcia podstawą sukcesu jest należycie opracowana strategia. Dziewięć źródeł władzy według Rumelta – począwszy od użycia wpływów w celu wydajnej koncentracji na wzroście – to bezprecedensowe, a równocześnie szczególnie pragmatyczne narzędzia, które można wykorzystać w pracy już od najbliższego poniedziałkowego poranka.
Zaskakuje fakt, że dobra strategia jest często rzeczą absolutnie niespodzianą, gdyż większość organizacji po prostu jej nie ma. Utrzymując taki stan rzeczy, powodują one, iż co roku omija je dużo szans na rozwój i powiększenie zysków.
Rumelt uważa, iż centralnym punktem prawidłowej strategii jest wgląd – w prawdziwą naturę sytuacji, w ukrytą w niej potęgę i w odpowiednią reakcję. Prezentuje też, w jaki sposób tę sztukę przenikliwego wglądu można doskonalić i kształtować.
*** Bogato zilustrowana przykładami I przekonująca argumentami (…) ksiażka dla każdego lidera, który musi myśleć i działać strategicznie. - Michael Useem,professor zarządzania w The Wharton Achool University of Pensylvania, autor Książki The Leadership Moment