efektywnOŚCI MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ Nie chodzi o to, by robić wszystkie rzeczy we właściwy sposób. Chodzi przede wszystkim o to, aby robić właściwe rzeczy. - Peter F. Drucker Rozwój własny skutecznego menedżera ma kardynalne znaczenie dla rozwoju organizacji, czy będzie nią biznes, agenda rządowa, laboratorium badawcze, szpital czy jednostka wojskowa.
Tędy wiedzie droga do osiągnięć organizacji. Menedżerowie, pracując nad swoją produktywnością, podnoszą poziom osiągnięć całej organizacji. Powiększają bowiem aspiracje − jednocześnie swoje własne, jak i innych.
w wyniku czego organizacja staje się zdolna nie tylko do ulepszonego funkcjonowania, lecz i do robienia wielu różnych rzeczy, których nie robiła oraz do sięgania po świeże cele. Książka ta próbuje przedstawić rozmaite wymiary menedżerskich osiągnięć w takiej sekwencji, żeby zachęcić Czytelnika do nauczenia się sprawności w zarządzaniu.
Nie jest to oczywiście podręcznik − nawet dlatego, iż jeśli produktywności może się ktoś nauczyć, to uczyć jej z całą pewnością nie można. Skuteczność nie jest bowiem „przedmiotem”, ale kwestią dyscypliny.
Dla osiągnięcia sensownej produktywności nie starczy być inteligentnym, ciężko pracować i znać się na rzeczy. Sprawność to coś odrębnego, coś innego. Lecz nie wymaga ona jakiegoś specjalnego daru, specjalnych talentów czy specjalnego treningu.
Nie wymaga – w sytuacji menedżera – czegoś specjalnie nieprzystępnego. Na skuteczność składa się pewna suma nawyków i zabiegów, które prezentuje i omawia ta książka. Nie są one czymś „wrodzonym”. Poprzez 45 lat pracowałem jako konsultant z dziesiątkami menedżerów najrozmaitszych organizacji, znacznych i znikomych, w biznesie, w agendach rządowych, związkach zawodowych, szpitalach, uniwersytetach, służbach komunalnych, z menedżerami amerykańskimi, europejskimi, latynoamerykańskimi, japońskimi, i nigdy nie natknąłem się na choćby jednego menedżera „z natury”, który żeby się po prostu efektywnym urodził.
Wszyscy ci efektywni musieli się efektywności nauczyć. I musieli ją praktykować tak długo, aż stała się ich drugą naturą. Ale też wszyscy, którzy pracowali nad tym, żeby stać się produktywnymi szefami, odnieśli w tym względzie sukcesy.
skuteczności można się nauczyć, a co więcej – uczyć się jej trzeba. - Peter F. Drucker Peter Drucker jeden z czołowych myślicieli, praktykujących i analizujących zarządzanie, autorytet świata biznesu. Uhonorowany w 2002 r.
Medalem Wolności, najwyższym cywilnym odznaczeniem w Stanach Zjednoczonych, uchodzi za ojca współczesnego zarządzania. Napisana w 1966 r. Książka Menadżer sprawny do teraz uważana jest za pozycję konwencjonalną i lekturę obowiązkową dla wszystkich, których interesują koncepcje zarządzania, postępowości, przywództwa, sprawności i dopasowywania się do zmian.