Wszelka działalność ma swój początek, a ten ma kluczowe znaczenie dla całego jej przebiegu. Na dodatek w procesie glottodydaktycznym to właśnie etap początkowy w szerokiej mierze stanowić będzie o sukcesie w opanowaniu języka.
Zatem to, jak będzie przebiegał cykl akwizycji języka obcego,, a także to, od czego tę pracę się zacznie, wydaje się być stanowczo znaczne, zwłaszcza w przypadku, gdy osoby rozpoczynające naukę języka to dorośli ze dużym bagażem doświadczeń, ponadto tych związanych z uczeniem się języków obcych.
Tematyka niniejszej publikacji ściśle związana jest z kształceniem filologów rusycystów, którzy rozpoczynają naukę języka rosyjskiego od podstaw; jest kontynuacją rozważań poświęconych nauczaniu języka rosyjskiego od podstaw na filologii rosyjskiej, zawartych w monografii autorki Etap początkowy w nauczaniu języka rosyjskiego studentów zaczynających akwizycję języka od podstaw, w której znalazły się rozważania teoretyczne, opis roli i miejsca polskiej rusycystyki na przestrzeni ostatnich dwóch dekad.
Niniejsza praca jest próbą podsumowania tych doświadczeń, uporządkowania ich w postaci wniosków metodycznych i opracowania i zaproponowania jednolitego modelu nauczania dla grup zerowych na studiach rusycystycznych.
W monografii poddano analizie poszczególne zagadnienia pośrednio i bezpośrednio związane z motywem publikacji jak, między innymi: wiek uczących się, doświadczenie glottodydaktyczne studentów, ich motywację, miejsce języka rosyjskiego w układzie multilingwalnym.
sporo uwagi poświęcono opisowi różnych form organizacji pracy na zajęciach z poręcznej nauki języka rosyjskiego na pierwszym roku w grupach od podstaw. Zwrócono uwagę na liczbę prowadzących zajęcia, liczebność grup, podział zajęć ze względu na wydajności lub elementy języka, wreszcie, na rolę rodzimego użytkownika języka rosyjskiego, jako prowadzącego zajęcia w tychże grupach.