Turbulentne otoczenie wpływa na zmiany zachodzące w organizacji i wywoduje pojawianie się nowych problemów zarządzania.dostosować się do zmian zachodzących w zmieniającym się otoczeniu, należy te problemy identyfikować w celu ich rozwiązania i wprowadzenia adekwatnych zmian.
Przeprowadzenie przedsiębiorstwa przez nieprzystępny i nieunikniony okres zmian jest wyzwaniem, z którym muszą się zmierzyć menedżerowie większości przedsiębiorstw. Skala trudności związanych z tego rodzaju przedsięwzięciami jest najlepiej widoczna, gdy zwrócimy uwagę na fakt, iż zdaniem niektórych badaczy ponad 70% wszystkich projektów zmian kończy się porażką.
Dlatego do reformowania organizacji warto się optymalnie przygotować. Można wyznaczyć, że pierwszym krokiem jest przeprowadzenie rzetelnej diagnozy zaistniałych problemów.Zarządzanie jest obecne we wszelkich płaszczyznach życia gospodarczego, społecznego, jak także w globalnym funkcjonowania państw i organizacji.
Działania związane z zarządzaniem mają charakter permanentny, są procesem osiągania założonych celów, wykonywanych przez innych ludzi. Lecz kryzysy towarzyszą wszelkim aspektom sprawowania zarządzania.
Do kryzysów prowadzi głównie zachwianie równowagi pomiędzy zasobami i celami przedsiębiorstwa. Managerowie zarządzający firmą muszą dokonać jej analizy i sprecyzować przyczyny pojawienia się kryzysu.
choćby najsprawniejsi kierownicy przede wszystkim nie potrafią zidentyfikować wszystkich czynników źródłowych potencjalnej sytuacji kryzysowej. Wczesna detekcja umożliwiłaby potem jej szybsze przezwyciężenie i przejście do poziomu zrównoważonego.
przede wszystkim kryzys nie obejmuje tylko samego przedsiębiorstwajeszcze jego interesariuszy z kręgu dostawców, odbiorców, banków. Zarządzanie kryzysem we wnętrzu danego przedsiębiorstwa jest bardzo wielowątkowym procesem, z jednoczesnym udziałem wielu czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych oddziaływającym na ich postrzeganie kryzysu.
Istnieją trzy newralgiczne części modelu zarządzania kryzysem w organizacji, w postaci programu antykryzysowego, sztabu antykryzysowego i udziałowców sytuacji kryzysowej. Sukces w sanacji danego przedsiębiorstwa wszakże jest zależny od zgodnego współdziałania wszelkich elementów likwidacji sytuacji kryzysowej, lecz w najmocniej uzależniony jest od sprężystości wierzycieli dotkniętej kryzysem marki.
Studium przypadku przedsiębiorstw dowodzi, iż spółki nie są w stanie w pełni zabezpieczyć się przed skutkami kolejnych kryzysów, czy także zewnętrznych wahań koniunkturalnych. Kluczowe jest właściwe podejście zarządów poszczególnych firm do walki ze skutkami kryzysu.
Należy wcześniej poszukiwać oznak kryzysu, ponieważ profilaktyka jest za każdym razem mniej bolesna aniżeli później nawet najłagodniejsze czynności antykryzysowe. Jeśli nie można liczyć na finansowe zasilanie zewnętrzne, najważniejsze jest poleganie na zasobach własnych (zasoby gotówki, majątku trwałego czy nieruchomości).
Właściwe wykorzystanie jednego lub obu tych źródeł do przetrwania stanu kryzysu, stanowi podstawę do powodzenia czynności naprawczych. Zmarnowanie albo beztroskie zużycie na bieżące funkcjonowanie marki, z zasady kończy się upadłością firmy.
Tytuł Zarządzanie sytuacjami problemowymi. Case study Autorzy Joanna Jasińska, Światosław Kiś Wydawnictwo Naukowe Sophia EAN 9788365929655 ISBN 9788365929655 Kategoria Literatura, Zarządzanie liczba stron 124 Format 17,5x24,6 cm Rok wydania 2019 Oprawa twarda