Tytuł Dziecięce doświadczenia ADHD Tom 1-2 Podtytuł Etnografia spornej jednostki diagnostycznej Autor Anna Witeska-Młynarczyk Język polski Wydawnictwo Oficyna Naukowa ISBN 978-83-66056-14-5 Rok wydania 2020 Wydanie 1 liczba stron 348 Format mobi Spis treści Spis treści
Podziękowania / 7
Obsada / 10
O książce / 16
Etnografia życia społecznego spornej jednostki diagnostycznej / 18
Tam, gdzie żyją dzikie stwory 18; dzisiaj do psychiatry 19; ADHD — krajobraz polski 21; Medykalizacja dzieciństwa 28; Akt nazwania a proces diagnostyczny 34; ADHD jako sporna jednostka diagnostyczna 38; Psychiatryzacja dzieci 46; Układy, asamblaże, stawanie się 50; Autoetnograficzne inspiracje 54; Gdy dzieci są traktowane poważnie 56
Usytuowanie. Refleksje na temat metodologii / 59
Malden 59; Podejście metodologiczne 62; Zgody 64; Miejsca i metody 66; Gra w niewypowiedziane 88
Broszury jako nośnik wiedzy i praktyki biopsychiatrycznej / 93
Broszury 94; „ADHD. Razem przeciwdziałamy" — kontury sojuszu 96; Farmakoterapia 98; Plakat i jego przemieszczenie — krótka opowieść etnograficzna 100; Etnograficzne obserwacje: niepewność i farmaceutyki 102; między „polepszaniem" i „leczeniem" 106; „Mniej pewne" i „bardziej pewne" formy terapii 108; by tylko uniknąć kolejnych zaburzeń 111; Nieustający superbohaterowie 114; Refleksyjność neurologiczna 117; Negocjować niepewność i pomieścić więcej 123
Opowieść pierwsza. Złoty Wilk / 127
Świat Złotego Wilka 128; Rodzina 130; Diagnoza 135; Wrogie środowisko 147; Leki 152; Zmiana 157; Gdzie to ADHD 160
Infrastruktura ADHD w Malden. Tarcia i współistnienie / 161
Naturalistyczna koncepcja ADHD dociera do Polski 161; Dziecko z ADHD nie powinno siedzieć przy oknie 163; Uprawiać grunt zastany (przy udziale farmaceutyków) 171; Centrum i peryferia wiedzy psychiatrycznej w Polsce 176; Dużo porządniejsza diagnoza 180; Zawiła kolonizacja 184; Tarcia i współistnienie 195; Rozmyte granice, ambiwalencje diagnostyczne i stabilność układu 200
Opowieść druga. Miron / 201
Słaby, cichy głos 202; „Bo żeby było należycie, to chciałam spróbować wszelkiego" 206; "Ale nie mogę tylko to dziecko chwalić" 213; Jak dziecku pomóc? 217; „Pan Bóg musiał jakiś cel posiadać w tym wszystkim, prawda?" 221; Witaj w klubie 223; Rower 227
ADHD głosami dzieci / 229
Dziecięce definicje ADHD 232; Zastane światy moralne i szukanie w nich własnego miejsca 244; Definicja w działaniu — „zapożyczone ADHD" i gender 251; Dyskurs medyczny w rozmowach dzieci 256
Kruche dzieci / 267
Bibliografia / 276
Indeks osób / 290
Table of contents / 294
Podziękowania / 7
Obsada / 10
O książce / 16
Etnografia życia społecznego spornej jednostki diagnostycznej / 18
Tam, gdzie żyją dzikie stwory 18; dzisiaj do psychiatry 19; ADHD — krajobraz polski 21; Medykalizacja dzieciństwa 28; Akt nazwania a proces diagnostyczny 34; ADHD jako sporna jednostka diagnostyczna 38; Psychiatryzacja dzieci 46; Układy, asamblaże, stawanie się 50; Autoetnograficzne inspiracje 54; Gdy dzieci są traktowane poważnie 56
Usytuowanie. Refleksje na temat metodologii / 59
Malden 59; Podejście metodologiczne 62; Zgody 64; Miejsca i metody 66; Gra w niewypowiedziane 88
Broszury jako nośnik wiedzy i praktyki biopsychiatrycznej / 93
Broszury 94; „ADHD. Razem przeciwdziałamy" — kontury sojuszu 96; Farmakoterapia 98; Plakat i jego przemieszczenie — krótka opowieść etnograficzna 100; Etnograficzne obserwacje: niepewność i farmaceutyki 102; między „polepszaniem" i „leczeniem" 106; „Mniej pewne" i „bardziej pewne" formy terapii 108; by tylko uniknąć kolejnych zaburzeń 111; Nieustający superbohaterowie 114; Refleksyjność neurologiczna 117; Negocjować niepewność i pomieścić więcej 123
Opowieść pierwsza. Złoty Wilk / 127
Świat Złotego Wilka 128; Rodzina 130; Diagnoza 135; Wrogie środowisko 147; Leki 152; Zmiana 157; Gdzie to ADHD 160
Infrastruktura ADHD w Malden. Tarcia i współistnienie / 161
Naturalistyczna koncepcja ADHD dociera do Polski 161; Dziecko z ADHD nie powinno siedzieć przy oknie 163; Uprawiać grunt zastany (przy udziale farmaceutyków) 171; Centrum i peryferia wiedzy psychiatrycznej w Polsce 176; Dużo porządniejsza diagnoza 180; Zawiła kolonizacja 184; Tarcia i współistnienie 195; Rozmyte granice, ambiwalencje diagnostyczne i stabilność układu 200
Opowieść druga. Miron / 201
Słaby, cichy głos 202; „Bo żeby było należycie, to chciałam spróbować wszelkiego" 206; "Ale nie mogę tylko to dziecko chwalić" 213; Jak dziecku pomóc? 217; „Pan Bóg musiał jakiś cel posiadać w tym wszystkim, prawda?" 221; Witaj w klubie 223; Rower 227
ADHD głosami dzieci / 229
Dziecięce definicje ADHD 232; Zastane światy moralne i szukanie w nich własnego miejsca 244; Definicja w działaniu — „zapożyczone ADHD" i gender 251; Dyskurs medyczny w rozmowach dzieci 256
Kruche dzieci / 267
Bibliografia / 276
Indeks osób / 290
Table of contents / 294