Wykaz ważniejszych oznaczeń | 9
1. WSTĘP | 15
2. STAN BADAŃ | 18
2.1. Modelowanie matematyczne w zagadnieniach lotniczych | 18
2.2. Modele matematyczne ruchu samolotu | 24
2.2.1. Modelowanie z wykorzystaniem charakterystyk aerodynamicznych – podejście tradycyjne | 24
2.2.2. Modele kinematyczne ruchu samolotu | 28
3. MODELOWANIE FAZ LOTU SAMOLOTU | 31
3.1. Wprowadzenie | 31
3.2. Opis rzeczywistego obiektu | 34
3.3. Założenia ogólne | 52
3.3.1. Założenia do budowy modelu faz lotu samolotu (MFLS) | 52
3.3.2. Parametryzacja elementów struktury modelu MFLS | 56
3.3.3. Rejestrowane właściwości | 57
3.3.4. Model matematyczny | 58
3.4. Cel pracy | 59
3.5. Przygotowanie informacji z rejestracji pokładowej do opracowania modeli | 62
4. IDENTYFIKACJA MODELI LOTU SAMOLOTU | 65
4.1. Metody komputerowej identyfikacji | 65
4.2. Sztuczne sieci neuronowe | 70
5. KOMPUTEROWA IDENTYFIKACJA MODELU LOTU SAMOLOTU | 74
5.1. Parametry modelu lotu samolotu. Jakość odwzorowania rzeczywistego lotu przez model | 74
5.2. Model matematyczny prędkości lotu samolotu podczas zmniejszania | 77
5.3. Model matematyczny prędkości lotu samolotu w trakcie lądowania | 84
5.4. Model matematyczny szybkości lotu samolotu podczas startu | 91
5.5. Model matematyczny szybkości lotu samolotu podczas wznoszenia | 98
5.6. Model zakłóceń | 104
6. NEURONOWY MODEL FAZ LOTU SAMOLOTU | 108
6.1. Neuronowy model oceny rzeczywistego lotu samolotu | 109
6.2. Model neuronowy szybkości lotu samolotu podczas fazy zmniejszania | 110
6.3. Model neuronowy prędkości lotu samolotu podczas fazy lądowania | 124
6.4. Model neuronowy szybkości lotu samolotu podczas startu | 138
6.5. Model neuronowy prędkości lotu samolotu w trakcie wznoszenia | 150
7. MODEL GLOBALNY FAZ LOTU SAMOLOTU | 164
7.1. Technika wyznaczania modelu | 164
7.2. Model globalny bez uwzględnienia czasu operacji | 165
7.3. Model globalny fazy startu z uwzględnieniem czasu trwania operacji | 170
8. MODEL DO BADAŃ SYMULACYJNYCH ZADAŃ TRANSPORTOWYCH (TOR LOTU) | 174
9. PODSUMOWANIE I WNIOSKI | 180
Bibliografia | 192
Summary – Identification of mathematical models of aircraft flight phases | 200