Prezentowana monografia ma na celu przedstawienie informacji na temat prekursorskich systemów automatycznego transportu szynowego na przykładzie rozwiązań APM i monorail i możliwości ich implementacji w Polsce.
Analizę przeprowadzono z punktu widzenia podsystemu „Sterowanie", czyli „Sterowanie – urządzenia przytorowe", a także „Sterowanie – urządzenia pokładowe". Szczególnie istotnym zagadnieniem jest analiza formalna, mająca na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie − czy z punktu widzenia prawa polskiego realna jest implementacja rozwiązań APM i monorail w Polsce? Analizę prowadzono na dwóch płaszczyznach − klasyfikacji rozwiązań APM i monorail w formach transportu (pod kątem formalnym i technologicznym) oraz pełnej automatyzacji prowadzenia pociągu.
W tym celu autorzy przeanalizowali wybrane akty prawne obowiązujące w Polsce, wskazali ewentualne zapisy uniemożliwiające implementację rozwiązań i zaproponowali zmiany i uzupełnienia w istniejącym stanie prawnym.
Omówiono także aspekt bezpieczeństwa tego typu systemów z uwzględnieniem kompleksowego podejścia do bezpieczeństwa w ramach cyklu RAMS, określonego w normie PN-EN 50126. Zaprezentowano też systemy klasy CBTC, a także poziomy automatyzacji prowadzenia pojazdów szynowych, funkcje zdefiniowane dla każdego z stopni wraz ze wskazaniem, które z nich są realizowane poprzez automat (system), a które poprzez człowieka (personel).
Jako przykłady wykorzystano rozwiązania: Innovia APM 300 firmy Bombardier Transportation (BT) i rozwiązania kolei jednoszynowej (ang. Monorail) Innovia Monorail 300 marki Bombardier Transportation (BT).
wyszczególniono także przykładowe lokalizacje użycia rozwiązań klasy APM i monorail w Polsce.