Podręcznik jest kierowany do studentów, analityków i menedżerów oraz wszelkich osób, którym potrzebna jest wiedza z zakresu zarządzania procesami i analizy procesów. Zarządzanie procesowe jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym podejściem do zarządzania, zalecanym poprzez teoretyków i praktyków, a niejednokrotnie warunkującym pozyskanie uprawnień, dokumentów oraz najróżniejszych form pomocy finansowej.
Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego,wydajność procesów warunkuje poprawność funkcjonowania organizacji i wpływa na jej konkurencyjność rynkową. Jest także koniecznym elementem wprowadzania zmian i usprawnień w organizacji, w tym w dodatku wdrażania i modernizowania systemów informatycznych.
Takie całościowe podejście do znaczenia procesowego postrzegania organizacji, przedstawia niniejszy podręcznik. W rozdziale pierwszym zostały przedstawione podstawy teoretyczne i metodyczne podejścia procesowego w zarządzaniu organizacją.
W rozdziale 2 pokazano, w jaki sposób efektywnie identyfikować i modelować procesy w organizacji. Rozdział 3 i 4 zostały poświęcone stosownie doskonaleniu i optymalizacji procesów, jako metodom doskonalenia oraz optymalizacji funkcjonowania całej organizacji.
W rozdziale 5 pokazane zostało, jak użyć analizę procesów do projektowania i wdrażania systemów informatycznych.