Podręcznik jest dedykowany do ćwiczeń z „podstaw zarządzania produkcją", dlatego nie przewidziano komputerowego wspomagania zajęć. W toku zajęć dopuszcza się jednak wykorzystywanie własnych „narzędzi" obliczeniowych, np.
optymalnie przygotowanych arkuszy MS Excel. Autorzy przewidują, iż wiedza zdobyta dzięki przygotowanym ćwiczeniom będzie podstawą do studiowania zarządzania produkcją na bardziej zaawansowanym poziomie, z wykorzystaniem narzędzi do modelowania procesów i systemów produkcyjnych, symulacji i pracy z przemysłowymi aplikacjami systemów klasy ERP.
dobór materiału do skryptu został dokonany pod kątem przedstawienia podstawowych metod wykorzystywanych w zarządzaniu produkcją. Ćwiczenia 1, 2, 3 i 4 dotyczą decyzji o charakterze strategicznym odnośnie do asortymentowo-ilościowego planu produkcji przedsiębiorstwa, przy czym zagadnienie to jest rozpatrywane pod względem charakterystyki rynku zbytu, wykorzystania dostępnych zasobów produkcyjnych i optymalizacji funkcji celu, a także struktury produkcyjnej dobranej do planu produkcji.
W ćwiczeniach 5–10 przedstawiono najróżniejsze modele zarządzania produkcją na poziomie taktycznym i operacyjnym: planowanie według procesu produkcyjnego, planowanie potrzeb materiałowych w warunkach popytu zależnego (metoda MRP), planowanie zaopatrzenia w warunkach popytu niezależnego (system min-max ze stałym okresem dostawy i stałą wielkością dostawy), zarządzanie produkcją w trybie JIT z wykorzystaniem kart kanban, zarządzanie produkcją z wykorzystaniem reguł priorytetu, a także planowanie przedsięwzięć z wykorzystaniem metod sieciowych.
Ćwiczenia 11 i 12 stanowią uzupełnienie tych zagadnień o problemy organizacji montażu. Ćwiczenie 13 zostało poświęcone budowie i wykorzystaniu wskaźnika OEE (Overall Equipment Effectiveness) do oceny i poprawy produktywności maszyn i maszyn.
Ćwiczenie 14 pokazuje dwa przeciwstawne podejścia do usprawniania procesów produkcyjnych (kaizen i re-engineering), a także uczy identyfikować operacje wytwarzające wartość, operacje nietworzące wartości lecz umożliwiającej jej tworzenie, a także straty.
Każde ćwiczenie jest opracowane w identycznym układzie, który posiada: cel ćwiczenia; wprowadzenie teoretyczne (opis problemu, definicje podstawowych pojęć, opis metody i wykaz literatury); sformułowanie zadania; zestawy informacji do wykonania ćwiczenia (tak aby zróżnicować zadania wykonywane poprzez poszczególnych studentów); rozwiązanie przykładowego zadania z odpowiednim komentarzem.