Książka ta jest podsumowaniem dwudziestopięcioletniego doświadczenia autora z pracy w ośrodkach akademickich, które poprzedzone było kilkuletnią praktyką na stanowiskach menedżerskich w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych.
Przedstawiony materiał obejmuje stanowczą część dotychczasowego dorobku naukowego autora, który koncentruje się na metodach wielopłaszczyznowej oceny działalności przedsiębiorstwa w ujęciu biznesowym.
Celem książki jest analityczne potraktowanie modeli biznesowych i zachodzących w nich procesów, które powinno uwzględniać takie obszary działalności, jak: przedsiębiorczość, nowoczesność, restrukturyzacja, społeczna odpowiedzialność biznesu, postęp naukowo-techniczny i dynamiczna analiza dostarczanych danych ekonomicznych, finansowych, organizacyjnych i innych.
Publikacja składa się z sześciu rozdziałów, dotyczących: modeli biznesowych w ujęciu teoretycznym i praktycznym; ekonomicznych podstaw modeli biznesowych (podejście autorskie); przedsiębiorczości w procesach biznesowych; innowacji w procesach biznesowych; restrukturyzacji w modelach biznesowych; społecznej odpowiedzialności biznesu jako podstawie budowy modeli biznesowych.
Książka jest adresowana na ogół do ludzi nauki, którzy zajmują się procesami biznesowymi,dodatkowo do tych, którzy chcą zespalać praktykę prowadzenia działalności biznesowej z teorią naukową.