Rozdział 1. Krytyczna etnografia edukacyjna – założenia i inspiracje 15
1.1. Kulturowe ramy reprodukcji społecznej Willisa 16
1.2. Współczesna krytyczna etnografia: między p pozytywizmem a postmodernizmem 18
1.3. Carspecken i krytyczna etnografia szkoły z Houston 21
1.4. Procedury metodologiczne w krytycznej etnografii szkoły 26
Rozdział 2. Konteksty teoretyczne konstrukcji badania 33
2.1. Specyfika polskich nierówności edukacyjnych jako teoretyczny kontekst doboru próby 33
2.2. Quasi-rynek edukacyjny: kształt teoretyczny pola 45
Rozdział 3. Procedura badań własnych 54
3.1. Procedura doboru zbiorowości oraz próby i techniki użyte w badaniu 56
3.2. Szczegółowe wykorzystanie procedur krytycznej etnografii edukacyjnej oraz założenia teoretyczne analizy i interpretacji informacji 61
3.3. Analiza systemu relacji na podstawi e proceduralnego działania polityki 62
3.4. Analiza dyskursu pedagogicznego z punktu widzenia lingwistyki systemowo-ergonomicznej 67
3.5. Wykorzystanie teorii kodów edukacyjnych Bernsteina: narzędzie kodowania – operacjonalizacja Klasyfikacji i Ramy 83
3.6. Schemat procedury badawczej i pytania badawcze 99
Rozdział 4. Relacje z terenu badawczego 103
4.1. Specyfika problemów etnograficznych badań edukacyjnych 103
4.2. Badane szkoły – opisy i interpretacje 110
4.3. Szkoła B – hierarchia jako podstawa porządku społecznego 114
4.4. Szkoła A – wspólnota aprecjacji różnicy 128
4.5. Rytuały szkolne jako podstawa porządku moralnego szkoły w interpretacji badanych 141
Rozdział 5. „Samorefleksyjna kultura ogółu" – interpretacyjne konsekwencje procesów globalizacji korporacyjnej 155
5.1. Różnicowanie jako podstawa niezbędnej i zobiektywizowanej sprawiedliwości – mit merytokracji w perspektywie interpretacyjnej badanych 161
5.2. Klasizm jako mit legitymizujący izolowanie klas społecznych 177
5.3. Szkoła jako „firma" na rynku edukacyjnym 193
5.4. Interpretacje utowarowionej formy edukacji 225
Rozdział 6. Różnice w perspektywie lingiwstyki systemowo‑funkcjonalnej 237
6.1. Analiza w perspektywie systemowo‑praktycznej 237
6.2. Lekcje matematyki – dyskurs sokratejski versus proceduralny 239
6.3. Lekcje języka polskiego: wiedza horyzontalna versus wertykalna 250
6.4. Lekcje przedsiębiorczości: kultura przedsiębiorczości versus kultura oporu 264
6.5. Podsumowanie 279
Rozdział 7. Różnice w perspektywie kodów edukacyjnych Bernsteina 281
7.1. Analiza wyników badania w perspektywie Klasyfikacji 281
7.2. Analiza wyników badania w perspektywie Ramy 291
7.3. Interpretacja dotychczasowych ustaleń 297
7.4. Interpretacja w perspektywie antropologicznej 303
7.5. Społeczny kontekst zmiany orientacji kodów edukacji 312
Podsumowanie 316
Bibliografia 325
Spis rysunków i tabel 333