Książka stanowi kontynuację części pierwszej i drugiej skryptu pod tym samym tytułem. W opracowaniu przedstawiono szereg metod wspierających proces twórczy i służących zwykle do poszukiwania i definiowania pomysłów nowych produktów.
Głównym celem opracowania jest prezentacja wybranych metod heurystycznych użytkowanych w przedsiębiorstwach na potrzeby poszukiwania pionierskich rozwiązań poprzez pobudzanie kreatywności u pracowników zróżnicowanych szczebli i równocześnie zaangażowanych w rozwiazywanie problemów o zróżnicowanym charakterze i spektrum.
Autorka pokazuje jednocześnie metody nowe, jak i konwencjonalne. Metoda Design Thinking została potraktowana jako nadrzędna w odniesieniu do pozostałych metod zaprezentowanych w opracowaniu i wyznaczająca dla nich ramy, co wpłynęło bezpośrednio na strukturę opracowania i dobór opisanych metod.
Przedstawione metody mogą być w praktyce stosowane w realizacji kolejnych etapów poszukiwania rozwiązań przy wykorzystaniu metody Design Thinking. Struktura poszczególnych rozdziałów obejmuje określenie celu metody, przedstawienie instrukcji jej użytkowania, zaprezentowanie przykładowego wykorzystania, polecenie wykonania ćwiczenia, a także wyodrębnionie zakresu wykorzystania metody (w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym, określenie horyzontu czasu i typu celu).
Z uwagi na charakter opracowania teoria dotycząca poszczególnych metod została zawężona do minimum na rzecz przykładów ergonomicznych. W trakcie prezentacji metod Autorka kierowała się zasadą starannego wyjaśnienia sposobu ich użycia.
Opracowanie może być pomocne w samodzielnym generowaniu rozwiązań - zarówno na zapotrzebowania dydaktyczne, jak i w działalności poręcznej poprzez szerokie grono użytkowników. Tym samym adresatami są tu głównie studenci kierunków Zarządzanie i Zarządzanie i Inżynieria Produkcji i praktycy gospodarczy, jak również słuchacze studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń specjalistycznych i inni czytelnicy zainteresowani poszukiwaniem pionierskich rozwiązań.