Publikacja towarzysząca wystawie czasowej muzeum POLIN, inspirowanej twórczością Majera Kirszenblata, Żyda, który urodził się w Opatowie w 1916 roku, skąd wyemigrował do Kanady w 1934 roku. W latach 90.
XX wieku, namówiony poprzez swoją córkę, Barbarę, zaczął malować wspomnienia z dzieciństwa. Dzięki fenomenalnej pamięci Majer szczególnie szczegółowo odtworzył świat opatowskich Żydów. W twórczości artysty odszukamy bliską relację z miejscem, w którym dorastał.
Bogato ilustrowana obrazami Majera Kirszenblata i historycznymi zdjęciami Opatowa książka to zbiór esejów wybitnych specjalistów, przyglądających się malarstwu Kirszenblata i sztetlowi Opatów z perspektywy historii, historii sztuki, architektury, antropologii czy lokalnej pamięci.
Spis treści: Zygmunt Stępiński: Słowo wstępne Justyna Koszarska-Szulc, Natalia Romik: Wystawa „(po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata" Barbara Kirshenblatt-Gimblett: Sztetl – zbudowane z pamięci Jeffrey Shandler: Sztuka żydowskiej pamięci.
Majer Kirszenblat: konteksty Roma Sendyka: Składnica obrazów. Majer Kirszenblat: reporter, pamiętnikarz, dziejopis Monika Adamczyk-Garbowska: Niszto mer kejn Apt… Księga pamięci żydowskiego Opatowa Małgorzata Hanzl: Z dziejów ulicy Żydowskiej w Opatowie Aleksandra Janus, Szymon Lenarczyk, Aleksander Schwarz: Mnemoniczny potencjał destruktu.
Badania archeologiczne na cmentarzu żydowskim w Opatowie Maria Borzęcka: Spacer po ulicy Łagowskiej Tomasz Rakowski: wewnątrz zmysłu. Sztetl Majera Kirszenblata i ekonomia niemożliwego Aleksandra Jakubczak: Żydówki w międzywojennym sztetlu Magdalena Waligórska: Rzeczy sztetla Gershon Hundert: Żydzi w osiemnastowiecznym Opatowie Antony Polonsky: Opatów (Apt) w dwudziestoleciu międzywojennym Grzegorz Krzywiec: Antysemityzm w Opatowie i okolicach w okresie międzywojennym i bezpośrednio po drugiej wojnie światowej Jarosław Dulewicz: „Stoi martwe mieszkanie".
Rzecz o nieruchomościach (po)żydowskich na prowincji (na przykładzie Opatowa)