Monografia stanowi część procesu prac poświęconych wyzwaniom w obszarze nauki i praktyki zarządzania i jakości w przemyśle piwowarskim, ze szczególnym uwzględnieniem sektora piwowarstwa rzemieślniczego, dynamicznie rozwijającego się w Polsce i na świecie.
W opracowaniu zaprezentowano tło rozwoju przedsiębiorczości rzemieślniczej w branży piwowarskiej – produktu wraz z technologią jego produkcji –, a także zwrócono uwagę na problem oceny jakości piwa będącego wytworem browarów rzemieślniczych.
Dla zrozumienia istoty piwowarstwa rzemieślniczego, a także jego znaczenia w rozmiarze społecznym i ekonomicznym dokonano analizy istoty produktu i jego historii. Zaprezentowano specyfikę piwa, zwracając uwagę na ascetycznce konieczne do jego produkcji, a także cechy typowe i etapy cyklu technicznego.
Przedstawiono zarys dziejów piwowarstwa w Polsce i na świecie z uwzględnieniem jego znaczenia ekonomicznego i wyłaniających się wyzwań dla praktyki i teorii zarządzania. Przybliżono zagadnienia dotyczące jakości piwa rzemieślniczego, która ma kluczowe znaczenie w zarządzaniu ukierunkowanym na satysfakcję klienta i w rozwoju piwowarstwa rzemieślniczego.