Współcześni przywódcy wiedzą, że nie są w stanie niemało zdziałać bez sprawnych podwładnych. Servant leadership zezwala na wydobycie drzemiącej w pracownikach wiedzy, doświadczenia i motywacji oraz na ukierunkowanie tej siły na osiąganie wyników.
LIDER = WSPARCIE W wielu sektorach biznesu i organizacjach non-profit odchodzi się od klasycznych autokratycznych i hierarchicznych modeli przywództwa na rzecz servant leadership (przywództwa służebnego) jako stosownego sposobu budowania relacji z ludźmi.
To nowy model przywództwa, w którym lider jest w głównej mierze wsparciem dla swego otoczenia, zajmuje się likwidowaniem barier, mobilizuje swych ludzi i pomaga im osiągać cele. Mnóstwo spomiędzy firm nominowanych poprzez magazyn „Fortune” do rankingu „100 najlepszych Pracodawców” uczyniło go integralną częścią własnej kultury korporacyjnej.
Koncepcja ta polega na odwróceniu klasycznej piramidy przywództwa do góry nogami, co umiejscawia liderów na samym dole, tak aby mogli służyć swym pracownikom, znajdującym się na szczycie piramidy. Takie podejście wykracza poza hierarchiczną relację – zarówno lider, jak i członkowie zespołu są na tym samym poziomie.
Lider poprzez wspieranie zespołu dąży do promocji sprawności i wzrostu poziomu satysfakcji członków swego zespołu. To wspólna praca ramię w ramię, a nie wydawanie rozkazów i egzekwowanie posłuszeństwa.
Siła przywódców służebnych nie wynika z ich pozycji. Ludzie podążają za nimi nie dlatego, iż się ich boją, ale dlatego, że ich podziwiają. Zapracowali sobie na prawo bycia przywódcami. 45 EKSPERTÓW I PRAKTYKÓW Niniejszy zbiór esejów powstał dzięki zaangażowaniu czterdziestu pięciu ekspertów i praktyków modelu servant leadership — wybitnych ludzi biznesu, autorów bestsellerów i cenionych liderów takich jak m.in.
John C. Maxwell, Patrick Lencioni, Stephen M. R. Covey, Marshall Goldsmith czy Brené Brown — którzy służą radą i proponują narzędzia potrzebne do wdrożenia tego sprawdzonego, choć poprzez wielu wciąż uznawanego za radykalny, modelu przywództwa.
Zbiór został opracowany przez legendarnego autora literatury biznesowej i pioniera tego modelu zarządzania, Kena Blancharda, oraz od lat współpracującą z nim redaktorkę, Renee Broadwell. Nigdy wcześniej nie wydano tak wszechstronnego i wyczerpującego poradnika o tym, jak stać się ulepszonym przywódcą, w każdym tego słowa znaczeniu.
Jedyna droga do nieprzeciętnych relacji i wyników wiedzie przez servant leadership (przywództwo służebne). Chodzi o to,za każdym razem stawiać innych ludzi na pierwszym miejscu. - John Maxwell Najlepsi podwładni wiedzą, jak być swymi własnymi przywódcami.
- Robert E. Kelley