Książka została napisana przez lubelski zespół socjopedagogiki specjalnej, który zajmuje się m. In. Diagnozowaniem problemów osób z niepełnosprawnością przez konteksty przeróżnych środowisk ich życia, a także poszukiwaniem możliwości poprawy jakości życia poprzez trafne zmiany tych środowisk.
Autorzy uznali, iż problemy stereotypów osób z niepełnosprawnością są jedną z priorytetowych kwestii socjopedagogicznych, ponieważ stanowią one jakby nieelastyczny kombinezon, ograniczający równocześnie ruchy samych osób niepełnosprawnych, jak i ludzi z ich otoczenia, w dążeniu do poszukiwania wspólnej drogi.
Rozważania o stereotypach dotyczących osób niepełnosprawnych kierowane są z reguły do pedagogów specjalnych oraz studentów przygotowujących się do pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi.
Mamy nadzieję, że pozwolą one im lepiej zrozumieć społeczny kontekst edukacji i rehabilitacji osób obciążonych problemami biologiczno-medycznymi, a w wyniku czego przyczynią się do optymalizacji działań rehabilitacyjnych i integracyjnych.