Wchodzisz do sklepu,kupić chleb, makaron i owoce. Po chwili wychodzisz, a w siatce z zakupami, poza tym, co pierwotnie zamierzałeś kupić, masz jeszcze paczkę chipsów, dwie gazety i los na loterię. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego zdecydowałeś się na zakup tych rzeczy?
Któregoś dnia do twoich drzwi puka mężczyzna oferujący nowy rodzaj łącza
internetowego. W zasadzie jesteś zadowolony z jakości usług oferowanych
przez twojego obecnego dostawcę, lecz po kilku minutach rozmowy postanawiasz przyjąć nową ofertę. Zamykasz drzwi i dopiero wtedy zadajesz sobie pytanie: DLACZEGO?
Czy te przykłady brzmią znajomo?
A może chciałbyś raczej wywierać wpływ na innych ludzi niż im ulegać?
Jeżeli tak, to z pewnością zainteresuje cię książka napisana przez dwóch psychologów społecznych, którzy badają na ogół stosowane techniki wpływu społecznego. Dariusz Doliński i Tomasz Grzyb analizują wydajność tych technik, a kiedy je opisują, za każdym razem odpowiadają na trzy pytania:
(1) Jaka idea przyświeca danej technologii wpływu społecznego?
(2) Co na ten temat mówią badania?
(3) Jaki mechanizm psychologiczny decyduje o efektywności danej techniki?
Rekomendacje wydawnicze:
Ta książka demonstruje aż 100 takich technik, obejmujących prawie wszystkie obszary życia codziennego – nie tylko zakupy, ale także bliskie relacje oraz nasze zachowania, równocześnie w sferze publicznej, jak i prywatnej. Każda z opisywanych technik została naukowo zbadana i udokumentowana, autorzy jednak, zamiast skupiać się na analizie statystycznej, koncentrują się na rzeczywistym wpływie tych technik na nasze życie.
O autorach:
Dariusz Doliński – profesor psychologii, ceniony psycholog społeczny i szanowany badacz wpływu społecznego. Autor licznych artykułów naukowych publikowanych w czołowych czasopismach psychologicznych, a także 21 książek.
Tomasz Grzyb – dr hab. Psychologii, profesor Uniwersytetu SWPS, psycholog społeczny, prezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, autor licznych artykułów i książek. Od 2013 roku kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego.
Rekomendacje wydawnicze:
Nigdy wcześniej nie widziałem książki opisującej tak mnóstwo technik wpływu społecznego. Autorzy to aktualnie największe autorytety w tej dziedzinie, więc jeśli mówią, iż te sposoby działają, to możesz im zaufać. A jeśli nadal będziesz posiadać jakieś wątpliwości, to przy każdej z technik odnajdziesz omówienie badań potwierdzających jej sprawność. - profesor Christopher J. Carpenter, Western Illinois University
Dariusz Doliński i Tomasz Grzyb dokonali nadzwyczaj klarownego, a przy tym fascynującego przeglądu w...