sugerowana publikacja jest pracą zbiorową. Poszczególne rozdziały napisali autorzy posiadający w swym dorobku monografie dotyczące państw bądź prowadzący badania nad edukacją w danym kraju. Wyjątkowo często znają oni język urzędowy danego państwa (np.
litewski, hiszpański, niemiecki czy szwedzki). Sądzimy zatem, że książka bardziej dogłębnie niżeli dotychczasowe opracowania drąży problemy, z jakimi boryka się edukacja w poszczególnych krajach, przedstawia, jak te trudności są rozwiązywane i jakie to przynosi rezultaty.
Poszczególne rozdziały posiadają z reguły jednolitą strukturę, co ułatwi dokonywanie porównań między poszczególnymi krajami. Zmieniło ją tylko kilku autorów. Inicjatywa przygotowania niniejszej publikacji wypłynęła na zebraniu Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej.
Książka ma być zwykle podręcznikiem do zajęć z pedagogiki porównawczej i socjologii wychowania czy polityki oświatowej. Znajdują się w niej na dodatek treści dotyczące wychowania przedszkolnego czy nauczania początkowego.
Odbiorcami tej publikacji mogą być pedagodzy zatrudnieni w zróżnicowanych instytucjach i na różnych stanowiskach. Zajrzeć powinni do niej także politycy oświatowi wszystkiego szczebla, decydenci zarządzający systemem edukacji.
Eugenia Potulicka