"Problematyka wyboru marki, jaką są oznaczane produkty oferowane przez przedsiębiorstwo,, a także oddziaływania za jej pomocą na konsumentów należą do widocznych zagadnień z zakresu marketingu. Marka jest zarówno jednym z instrumentów, dzięki któremu przedsiębiorstwo oddziałuje na rynek, jak i jednym z zasobów, którymi ono dysponuje i których wartość może starać się rozszerzać.Możliwości oddziaływania za pomocą producenta na konsumentów wiążą się pomiędzy innymi z kwestią kraju pochodzenia i zjawiskiem etnocentryzmu konsumenckiego.
Kraj pochodzenia towaru lub firmy jest jednym z czynników, jakimi klienci kierują się w swoich wyborach zakupowych. Generalnie, niektórzy klienci przywiązują większe, a inni mniejsze znaczenie do kraju pochodzenia towaru bądź producenta.
Głównym celem autorów było zbadanie identyfikacji postaw konsumentów wobec marek pochodzenia polskiego, a także marek pochodzenia zagranicznego. Na podstawie tego celu sformułowano tezę główną, mówiącą, iż istnieją różnice w postawach konsumentów wobec marek pochodzenia polskiego i marek pochodzenia zagranicznego.
Biorąc pod uwagę tezę główną, sformułowano dwie tezy pomocnicze: 1. Kraj pochodzenia firmy ma rozmaite znaczenie dla konsumentów przy wyborze najróżniejszych rodzajów produktów. 2. W sytuacji kosmetyków pielęgnacyjnych istnieją różnice w postawach konsumentów wobec marek pochodzenia polskiego i marek pochodzenia zagranicznego."