Tytuł kryteria inflacyjne konsumentów Podtytuł Pomiar i testowanie Autor Tomasz Łyziak Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-2029-0 linia Badania ekonomiczne Rok wydania 2013 Warszawa Wydanie 2 ilość stron 312 Format pdf Spis treści
Wstęp 11
1. Kryteria inflacyjne w teorii ekonomii i sposoby ich pomiaru 19 1.1. Czym są oczekiwania? 19 1.2. Wymogi inflacyjne w teorii
ekonomii 21 1.2.1. Modele formułowania oczekiwań inflacyjnych i ich znaczenie w teorii ekonomii 22 1.2.1.1. Oczekiwania w ekonomii klasycznej i keynesowskiej 23 1.2.1.2. Rola oczekiwań inflacyjnych w szkole monetarystycznej 25 1.2.1.3. Nowa szkoła tradycyjna – rewolucja racjonalnych pragnień 28 1.2.1.4. Dyskusja na temat oczekiwań inflacyjnych w nowej szkole keynesistowskiej 32 1.2.2. Znaczenie sposobu formułowania pragnień – empiryczna ilustracja wybranych związków teoretycznych 36 1.2.2.1. Niewielki Model
Polityki Pieniężnej 36 1.2.2.2. Wpływ stopnia antycypacyjności pragnień inflacyjnych na koszt dezinflacji 41 1.2.2.3. Wpływ stopnia zakotwiczenia pragnień inflacyjnych w celu inflacyjnym banku centralnego na zmienność inflacji i luki popytowej 45
2. Pomiar oczekiwań inflacyjnych na podstawie ankiet 50 2.1. Bezpośrednie i pośrednie miary oczekiwań 50 2.2. Dane ankietowe o postrzeganych i oczekiwanych zmianach cen 53 2.3. Statystyki bilansowe pomiaru ankietowego 56 2.4. Kwantyfikacja pragnień inflacyjnych metodami probabilistycznymi 61 2.4.1. Kwantyfikacja pragnień inflacyjnych typową metodą probabilistyczną 61 2.4.2. Kwantyfikacja pragnień inflacyjnych powiększoną metodą probabilistyczną 70 2.4.3. Pomiar percepcji inflacji bieżącej na podstawie jakościowych danych ankietowych 75 2.4.3.1. Kwantyfikacja percepcji inflacji bieżącej standardową metodą probabilistyczną 75 2.4.3.2. Kwantyfikacja percepcji inflacji bieżącej powiększoną metodą probabilistyczną 79 2.4.4. Inne typy rozkładów w kwantyfikacji pragnień inflacyjnych metodami probabilistycznymi 81 2.4.5. Kwantyfikacja oczekiwań inflacyjnych i percepcji inflacji metodą probabilistyczną w przypadku ujemnego albo zerowego czynnika skalującego 98 2.5. Kwantyfikacja pragnień inflacyjnych metodami regresyjnymi 108 2.5.1. Model Andersona 109 2.5.2. Model wykorzystujący statystykę bilansową 111 2.5.3. Powiększenia modelu Andersona 112 2.5.3.1.Modele Pesarana 112 2.5.3.2. Modele Smitha i McAleera 113 2.5.3.3. Model Thomasa 115 2.5.4. Model Cunninghama 116 2.5.5. Model Simmonsa i Weiserbsa 118 2.6. Kwantyfikacja pragnień inflacyjnych metodą Papadia i Basano 120 2.7. Pomiar pragnień inflacyjnych na podstawie ankiet ilościowych 126 2.8. Użycie bezpośrednich miar pragnień inflacyjnych we współczesnych bankach centralnych 130
3. Oczekiwania inflacyjne konsumentów w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej – miary empiryczne 135 3.1. Charakterystyka informacji 135 3.1.1. Informacje ankietowe dotyczące percepcji inflacji i pragnień inflacyjnych 135 3.1.2. Statystyki bilansowe percepcji inflacji i pragnień inflacyjnych 142 3.1.3. Skwantyfikowane miary percepcji inflacji i pragnień inflacyjnych 146 3.2. Mocne strony i wady różnych metod kwantyfikacji postrzeganej i oczekiwanej inflacji na wybranych przykładach 157 3.2.1. Interpretacja wpływu wprowadzenia euro na inflację postrzeganą przez konsumentów europejskich z użyciem statystyk bilansowych i miar skwantyfikowanych 158 3.2.2. Użyteczność statystyk bilansowych postrzeganej inflacji w analizie determinantów percepcji inflacji i oczekiwań inflacyjnych 163 3.2.2.1. Wykorzystanie statystyk bilansowych w analizie determinantów percepcji inflacji 163 3.2.2.2. Użycie statystyk bilansowych w analizie stopnia inercyjności pragnień inflacyjnych 165 3.2.3. Ograniczenia oryginalnej metody Carlsona i Parkina 169 3.2.4. Porównanie funkcjonalności metod probabilistycznych i regresyjnych na przykładzie kwantyfikacji inflacji oczekiwanej przez konsumentów we Włoszech 172 3.3. Pomiar oczekiwań na podstawie ankiet ilościowych – pierwsze doświadczenia 177
4. Badania empiryczne cech oczekiwań inflacyjnych konsumentów europejskich 184 4.1. Sposoby testowania głównych cech oczekiwań inflacyjnych 185 4.1.1. Testowanie racjonalności pragnień inflacyjnych 185 4.1.2. Testowanie stopnia antycypacyjności oczekiwań inflacyjnych 188 4.1.3. Testowanie wpływu celu inflacyjnego banku centralnego na wymogi inflacyjne 190 4.1.4. Testowanie związków pomiędzy oczekiwaniami inflacyjnymi rozmaitych grup podmiotów 191 4.2. Co wiemy o cechach pragnień inflacyjnych konsumentów europejskich? 191 4.3. Wymogi inflacyjne konsumentów w Polsce i w strefie euro – weryfikacja spełnienia hipotezy racjonalnych pragnień 194 4.3.1. Błędy pragnień inflacyjnych i weryfikacja warunku ich nieobciążoności 194 4.3.2. Weryfikacja makroekonomicznej efektywności pragnień inflacyjnych 205 4.4. Ocena stopnia antycypacyjności oczekiwań inflacyjnych 211 4.4.1. Ocena stopnia antycypacyjności pragnień inflacyjnych na podstawie ich skwantyfikowanych miar 211 4.4.2. Ocena stopnia inercyjności pragnień inflacyjnych na podstawie statystyk bilansowych 226 4.5. Wymogi inflacyjne konsumentów a kryteria innych grup podmiotów w Polsce – jak bardzo heterogeniczne są wymagania? 230 4.5.1. Co wiemy o cechach oczekiwań inflacyjnych w Polsce? 230 4.5.2. Dane 233 4.5.3. Kształtowanie się oczekiwań inflacyjnych w Polsce w latach 2001–2011 235 4.5.4. Porównanie podstawowych cech oczekiwań inflacyjnych 240 4.5.4.1. Stopień racjonalności oczekiwań inflacyjnych 240 4.5.4.2. Stopień antycypacyjności pragnień inflacyjnych 245 4.5.4.3. Wpływ celu inflacyjnego NBP na oczekiwania inflacyjne 247 4.5.4.4. Związki pomiędzy wymaganiami inflacyjnymi różnych grup podmiotów 253 4.5.4.5. Wymogi inflacyjne w krzywej Phillipsa 256 4.5.5. Podsumowanie wniosków na temat oczekiwań inflacyjnych w Polsce 258
Podsumowanie 261
Aneks 1A 269
Aneks 1B 279
Aneks 1C 282
Aneks 2 295
Bibliografia 299