Kryzys stanowi zagrożenie dla firm, ale może również być katalizatorem przemian gospodarczych – stymulować powstawanie nowych, tańszych dla klientów lub bardziej produktywnych technice i produktów, otwierać szanse przed progresywnymi rozwiązaniami. Z badań przeprowadzonych przez zespół autorów wynika,zasadnicza grupa przedsiębiorstw jest w stanie aktywnie przeciwdziałać negatywnym tendencjom. Producenta te nie tylko redukują koszty,dodatkowo wprowadzają nowe techniki zarządzania i nowoczesne produkty. Przedmiotem rozważań zawartych w książce są nie tylko mechanizmy kryzysu,na ogół formy radzenia sobie z nim.
„obfitym walorem pracy jest to, iż ma ona charakter spójnej merytorycznie monografii, zawierającej równocześnie treści teoretyczne, jak w dodatku, a nawet z reguły, wyniki przeprowadzonych przez zespół badań empirycznych. (...) Badania teoretyczne oparte są na bogatej literaturze naukowej, zarówno krajowej, jak i zagranicznej.”
Z recenzji prof. Dr. Hab. Andrzeja Pruska