Joseph Conrad wprowadza do swych utworów m.in. Konwencję femme fatale, będącą literackim odpowiednikiem mizoginicznych poglądów epoki. Jednocześnie na sposób przedstawienia przez niego relacji między kobietami a mężczyznami miała także wpływ pełna sprzeczności postawa pisarza wobec świata i ludzkiej natury.
Trwało w nim bezustanne napięcie między afirmacją a sceptycyzmem. Udziela się ono dodatkowo bohaterom, utrudniając im wzajemne porozumienie. Światy kobiet i panów są odmienne, dalekie od siebie. Miłosne oczarowanie okazuje się być tylko złudzeniem.
Uświadamia bohaterom dzielącą ich przepaść i pogłębia samotność. Monika Malessa-Drohomirecka jest historykiem literatury, doktorem nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, członkiem Polskiego Towarzystwa Conradowskiego.
przez niemało lat związana współpracą z „Nowymi Książkami" i „Toposem", publikowała ponadto w „Midraszu", „Tygodniku Powszechnym", „Ruchu Literackim", „Zeszytach Filozoficznych" i „Yearbook of Conrad Studiem (Poland)".
Jest autorką wykładów literackich poświęconych twórczości Josepha Conrada, a także pisarzom I poł. XX wieku. Sporo lat sprawowała funkcję kustosza w Ośrodku Dokumentacji i Badania Twórczości Josepha Conrada na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wydała zbiór interpretacji wybranych utworów polskiej literatury XX wieku pt. W poszukiwaniu prawdy o człowieku.