Autor – dostrzegając niedostatki, nadmierne uproszczenia i zagrożenia w kształceniu przyszłych adeptów techniki świetlnej – oferuje alternatywę poznawania i opanowywania wiedzy z zakresu techniki świetlnej w oparciu o trening rachunkowy.
W podręczniku, opierając się na podstawowych zależnościach, definicjach i wzorach, pokazano (głównie poprzez przykłady obliczeniowe) jak można je wykorzystać i kiedy można je stosować. W pracy zaprezentowano też teorię techniki świetlnej, jako punkt wyjścia do najróżniejszych, mniej lub bardziej progresywnych obliczeń przypadków, w których światło i oświetlenie są głównym obszarem zainteresowania.
Zawartomnóstwo zagadnień rachunkowych, w formie przykładów do samodzielnego rozwiązania, co nadaje opracowaniu wyrazistą funkcję edukacyjną. Podręcznik pisany był w głównej mierze z myślą o studentach, którzy specjalizują się w obszarze techniki świetlnej, jednak z powodzeniem może być używany poprzez inne osoby zawodowo związane z tym obszarem i osoby spoza branży, wytwarzające specjalistyczne oprogramowanie służące rozwiązywaniu zagadnień projektowych w technice świetlnej.