Tom studiów o tematyce romskiej […]. Profilowi dydaktycznemu towarzyszy refleksja naukowa posiadająca na celu pogłębioną analizę przyczyn negatywnego stereotypu Roma, jaki krystalizował się w Polsce od kilku stuleci.
Mamy nadzieję, iż komparatystyczne rozprawy – napisane poprzez badaczy reprezentujących zróżnicowane dziedziny humanistyki (kulturoznawcy, literaturoznawcy, etnografowie, socjolodzy, historycy sztuki) – przyczynią się do przełamywania uprzedzeń etnicznych oraz wszystkich przejawów dyskryminacji.
W książce pomieszczono rozprawy o charakterze ogólnym oraz studia analityczne skupiające uwagę na szczegółowych (niekiedy funkcjonalnych) zagadnieniach i problemach, z jakimi boryka się mniejszość romska.
Ujęciu diachronicznemu towarzyszy namysł nad strategiami działalności instytucji europejskich i polskich, posiadających na celu zachowanie tożsamości narodowej etnosu romskiego. Ze Wstępu prof. Piotra Borka