Tytuł Filozofia sztuki albo estetyka Autor Georg Wilhelm Friedrich Hegel Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN Tłumaczenie Marcin Pańków ISBN 978-83-01-21611-5 Rok wydania 2020 Wydanie 1 ilość stron 370 Format epub, mobi Spis treści Przedmowa do wydania polskiego (Marcin Pańków) IX
FILOZOFIA SZTUKI ALBO ESTETYKA 1
Wprowadzenie 1
a. Trudności napotykane przez filozofię sztuki 6
1. Wielorakość przepiękna 6
2. O tym, iż piękno nie może jakoby w ogóle stać się przedmiotem filozofii 8
b. Różnorodne poglądy na temat [ostatecznego celu] sztuki 11
1. Naśladowanie natury 11
2. Wzbudzanie namiętności 15
3. Cel moralny 16
4. Uwagi dotyczące epoki najnowszej 22
c.Podział 33
1. Część ogólna 33
2. Część szczegółowa 37
1. CZĘŚĆ OGÓLNA 41
A. Dział pierwszy 41
1. Punkt widzenia sztuki w jej odróżnianiu się od religii i filozofii 41
2. Idea w ogóle i ideał 44
3. Bliższe określenie atrakcyjna w sztuce 51
A. Piękno w sztuce w jego obiektywności 51
1. Pojęcie 52
a. Jedność 52
b. Prostota 55
2. Działanie 55
a. Piękno artystyczne w jego samoistności 55
b. Sytuacja 63
1. Pierwsza sytuacja. Kolizja fizyczna 65
2. Kolizja naturalna wyższego typu 65
3. Znaturalizowane bezprawie 67
4. Kolizja w wyniku ludzkiego czynu 69
c. Reakcja na sytuację 71
3. Charakter 73
4. Określoność zewnętrzna 76
B. Dzieło sztuki w jego subiektywności 81
1. Podmiotowość artysty 81
2. Maniera 85
B. Dział drugi 88
I. Symboliczna forma sztuki 90
0. Natura i formy symbolu 95
1. Substancjalna jedność tego, co wewnętrzne, z naturalną formą; światopogląd Parsów 97
2. Pierwsze próby nadawania czemuś naturalnemu duchowej formy. Postać indyjska 101
a. Postać podmiotowa 102
b. Personifikacja naturalnych żywiołów 104
c. Ucieleśnienie myśli w obrazie 106
d. Wystąpienie czystej myśli 107
3. Symboliczność właściwa. Postać egipska 110
4. Uwalnianie się momentu duchowego i zmysłowego 115
1. Degradacja zjawiska. Światopogląd żydowski 116
2. Afirmatywny stosunek jedynego do skończoności: nowszy orientalny panteizm 119
3. Spełniona emancypacja formy duchowej i zmysłowej 123
a. Stosunek pierwszy. Zjawisko nadaje sobie znaczenie 124
1. Bajka ezopowa 125
2. Przypowieść 128
3. Apolog 130
b. Stosunek drugi. Wychodząc od znaczenia szuka się zjawiska] 131
1. Zagadka 132
2. Alegoria 132
3. Mobilnia i porównanie] 134
a. Metafora 135
b. Obraz 137
c. Porównanie 139
Dodatek: Całkiem zewnętrzne odniesienie wyizolowanego znaczenia i wyizolowanej postaci 147
a. Poemat dydaktyczny 148
b. Wiersz opisowy 148
c. Opis natury 149
d. Epigram 149
II. Konwencjonalna forma sztuki 151
III. Romantyczna forma sztuki 175
a. Wewnętrzność ducha dla siebie: religijność jako taka 176
1. Historia Chrystusa 176
2. Ból i pojednanie (Madonna) 177
3. Wspólnota religijna, męczennicy, cuda, legendy 179
b. Afirmatywne odzwierciedlenie tej wewnętrzności, ducha w podmiotach 181
1. Realizacja boskości w świecie (męczennicy itd.) 182
2. Podmiot, który ma się poświęcić miłości, wierności 184
3. Honor 186
4. Swoista odwaga 187
c. Uwalnianie się materii, naturalnej bezpośredniości] 187
1. Charakter 187
2. Działanie 192
3. Prozaiczność i podmiotowość 195
2. CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA 199
I. Architektura 202
1. Architektura symboliczna 205
2. Architektura konwencjonalna albo właściwa 213
3. Architektura romantyczna 217
II. Rzeźba 220
1. Okrycie 223
2. Perfekcyjność i jednostkowość 225
3. Grecki profil 227
III. Malarstwo 231
1. Treść malarstwa 233
2. Kompozycja 238
3. Barwa 239
IV. Muzyka 242
1. Takt 244
2. Tonacja 245
3. Instrument 247
4. Melodia 247
V. Poezja 252
1. Pierwotny język poetycki 254
2. Refleksyjny język poetycki 255
3. Metrum w ogóle 256
4. Podział poezji 261
a. Epos 262
b. Poezja liryczna 276
c. Poezja dramatyczna 281
Tragedia. Dramat. Komedia 290
1. Tragedia antyczna 290
2. Tragedia progresywna dramat 297
3. Komedia 299
Indeks nazwisk 303
FILOZOFIA SZTUKI ALBO ESTETYKA 1
Wprowadzenie 1
a. Trudności napotykane przez filozofię sztuki 6
1. Wielorakość przepiękna 6
2. O tym, iż piękno nie może jakoby w ogóle stać się przedmiotem filozofii 8
b. Różnorodne poglądy na temat [ostatecznego celu] sztuki 11
1. Naśladowanie natury 11
2. Wzbudzanie namiętności 15
3. Cel moralny 16
4. Uwagi dotyczące epoki najnowszej 22
c.Podział 33
1. Część ogólna 33
2. Część szczegółowa 37
1. CZĘŚĆ OGÓLNA 41
A. Dział pierwszy 41
1. Punkt widzenia sztuki w jej odróżnianiu się od religii i filozofii 41
2. Idea w ogóle i ideał 44
3. Bliższe określenie atrakcyjna w sztuce 51
A. Piękno w sztuce w jego obiektywności 51
1. Pojęcie 52
a. Jedność 52
b. Prostota 55
2. Działanie 55
a. Piękno artystyczne w jego samoistności 55
b. Sytuacja 63
1. Pierwsza sytuacja. Kolizja fizyczna 65
2. Kolizja naturalna wyższego typu 65
3. Znaturalizowane bezprawie 67
4. Kolizja w wyniku ludzkiego czynu 69
c. Reakcja na sytuację 71
3. Charakter 73
4. Określoność zewnętrzna 76
B. Dzieło sztuki w jego subiektywności 81
1. Podmiotowość artysty 81
2. Maniera 85
B. Dział drugi 88
I. Symboliczna forma sztuki 90
0. Natura i formy symbolu 95
1. Substancjalna jedność tego, co wewnętrzne, z naturalną formą; światopogląd Parsów 97
2. Pierwsze próby nadawania czemuś naturalnemu duchowej formy. Postać indyjska 101
a. Postać podmiotowa 102
b. Personifikacja naturalnych żywiołów 104
c. Ucieleśnienie myśli w obrazie 106
d. Wystąpienie czystej myśli 107
3. Symboliczność właściwa. Postać egipska 110
4. Uwalnianie się momentu duchowego i zmysłowego 115
1. Degradacja zjawiska. Światopogląd żydowski 116
2. Afirmatywny stosunek jedynego do skończoności: nowszy orientalny panteizm 119
3. Spełniona emancypacja formy duchowej i zmysłowej 123
a. Stosunek pierwszy. Zjawisko nadaje sobie znaczenie 124
1. Bajka ezopowa 125
2. Przypowieść 128
3. Apolog 130
b. Stosunek drugi. Wychodząc od znaczenia szuka się zjawiska] 131
1. Zagadka 132
2. Alegoria 132
3. Mobilnia i porównanie] 134
a. Metafora 135
b. Obraz 137
c. Porównanie 139
Dodatek: Całkiem zewnętrzne odniesienie wyizolowanego znaczenia i wyizolowanej postaci 147
a. Poemat dydaktyczny 148
b. Wiersz opisowy 148
c. Opis natury 149
d. Epigram 149
II. Konwencjonalna forma sztuki 151
III. Romantyczna forma sztuki 175
a. Wewnętrzność ducha dla siebie: religijność jako taka 176
1. Historia Chrystusa 176
2. Ból i pojednanie (Madonna) 177
3. Wspólnota religijna, męczennicy, cuda, legendy 179
b. Afirmatywne odzwierciedlenie tej wewnętrzności, ducha w podmiotach 181
1. Realizacja boskości w świecie (męczennicy itd.) 182
2. Podmiot, który ma się poświęcić miłości, wierności 184
3. Honor 186
4. Swoista odwaga 187
c. Uwalnianie się materii, naturalnej bezpośredniości] 187
1. Charakter 187
2. Działanie 192
3. Prozaiczność i podmiotowość 195
2. CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA 199
I. Architektura 202
1. Architektura symboliczna 205
2. Architektura konwencjonalna albo właściwa 213
3. Architektura romantyczna 217
II. Rzeźba 220
1. Okrycie 223
2. Perfekcyjność i jednostkowość 225
3. Grecki profil 227
III. Malarstwo 231
1. Treść malarstwa 233
2. Kompozycja 238
3. Barwa 239
IV. Muzyka 242
1. Takt 244
2. Tonacja 245
3. Instrument 247
4. Melodia 247
V. Poezja 252
1. Pierwotny język poetycki 254
2. Refleksyjny język poetycki 255
3. Metrum w ogóle 256
4. Podział poezji 261
a. Epos 262
b. Poezja liryczna 276
c. Poezja dramatyczna 281
Tragedia. Dramat. Komedia 290
1. Tragedia antyczna 290
2. Tragedia progresywna dramat 297
3. Komedia 299
Indeks nazwisk 303