Mimo iż całokształt cyklu uczenia się na pewno przebiega w mózgu, nieraz zapominamy, iż odbiera on informacje sensoryczne ze środowiska za pośrednictwem ciała i demonstruje to, jak owo środowisko jest poprzez mózg odbierane.
Kontrola postawy odzwierciedla integrację ośrodkowego układu nerwowego (OUN) i wspiera funkcjonowanie osi mózg−ciało. Niedojrzałość albo zakłócenia użyteczne w tym obszarze wpływają na zdolność mózgu do przyswajania i przetwarzania danych.
Jedną z metod oceny dojrzałości i niepodzielności funkcjonowania OUN jest badanie odruchów pierwotnych oraz posturalnych. Ich występowanie lub brak na podstawowych etapach rozwoju staje się dla nas oknem, poprzez które możemy przyjrzeć się funkcjonowaniu OUN, co usprawnia doświadczonemu profesjonaliście identyfikację objawów niedojrzałości bądź dysfunkcji neurologicznej.
Istnieje coraz pokaźniejsza ilość dowodów naukowych wspierających teorię, zgodnie z którą umiejętności motoryczne wspierają cykl uczenia się i są zaangażowane w regulację emocjonalną i zachowanie. Od chwili powstania w 1975 roku Instytut Psychologii Neurofizjologicznej (The Institute for Neuro-Physiological Psychology – INPP) w Chester jest miejscem, w którym prowadzi się pionierskie badania nad wpływem niedojrzałych odruchów pierwotnych i posturalnych na uczenie się i zachowanie, generuje się protokoły oceny nieprawidłowych odruchów i związanych z nimi funkcji.
Tam właśnie powstała specyficzna metoda terapeutyczna (tzw. Metoda INPP). Wyniki badań, prowadzonych przez ponad 30 lat jednocześnie w INPP, jak i w niezależnych ośrodkach, wskazują, że istnieje ścisły związek pomiędzy niedojrzałymi odruchami okresu niemowlęcego, brakiem osiągnięć szkolnych i podwyższonym poziomem lęku w dorosłym życiu iż program terapeutyczny nakierowany na bezpośrednią stymulację i integrację odruchów pierwotnych, a także posturalnych może spowodować prawidłowe zmiany w tych obszarach.
Książka Jak osiągać sukcesy w nauce. Uwaga, równowaga, koordynacja prezentuje kształt podstawowej teorii, opis mechanizmów i markerów rozwojowych i wpływu niedojrzałych odruchów na funkcjonowanie dziecka w starszym wieku, które specjalistom zajmującym się edukacją i zdrowiem dzieci mogą pomóc w rozpoznawaniu oznak dysfunkcji neurologicznych i ich konsekwencji.