Psychologia edukacyjna to konieczna pozycja w bibliotece każdego psychologa zatrudnionego w szkole, przedszkolu albo innej placówce edukacyjnej i studenta, który przygotowuje się do tej roli. Zespół specjalistów pod kierunkiem Doroty Bednarek i Hanny Bednarek opracował kompendium wiedzy na temat zadań psychologa pracującego w sektorze edukacji.
W podręczniku ujęto trzy obszary tematyczne związane z psychologią edukacji: Zagadnienia podstawowe. Autorzy wyjaśniają, na czym polega rola psychologa w polskim systemie edukacji, jakie ramy prawne, organizacyjne, etyczne i ergonomiczne go obowiązują.
Osobne rozdziały poświęcono tożsamości zawodowej psychologa edukacyjnego, praktyce opartej na dowodach naukowych i roli szkoły w zakresie dbania o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Specjalne zapotrzebowania edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja).
Autorzy opisują tu ergonomiczne zadania psychologa w kontekście diagnozy i interwencji związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przybliżają podstawowe typy specjalnych potrzeb edukacyjnych, jak zaburzenie rozwoju językowego, dysleksja rozwojowa, dyskalkulia czy spektrum autyzmu, opisują korzystny przebieg procedury diagnostycznej, dostępne narzędzia i potencjalne trudności w diagnozie.
Czytelnik znajdzie tu także wiedzę na temat interwencji opartych na dowodach naukowych. Obfitość zastosowań psychologii edukacyjnej. W tej części zawarto rozdziały wzbogacające wiedzę i warsztat psychologa, którego zadaniem jest nie tylko troska o ucznia, ale także współpraca z nauczycielami i dbanie o klimat placówki edukacyjnej.
Czytelnik odnajdzie tu m.in. Dane na temat przekazywania informacji zwrotnej, tutoringu i mentoringu, edukacji seksualnej i międzykulturowej, stymulowania kreatywności uczniów, a także projektowania doświadczeń.