Tytuł Zarządzanie i inżynieria jakości Autor Adam Hamrol Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-19261-7 Rok wydania 2017 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 538 Format epub, mobi Spis treści
Wprowadzenie 11 1. O inżynierii jakości i zarządzaniu jakością 11 2. Zakres i układ książki 14 3. Komentarz terminologiczny 17 4. Podziękowania 19
Część I Jakość – postrzeganie i ocena 21
ROZDZIAŁ 1 Postrzeganie i ocena jakości 23 1.1. Postrzeganie jakości 23 1.1.1. Definicja jakości 23 1.1.2. Jakość w cyklu życia produktu 25 1.2. Parametry jakościowe produktów i procesów 29 1.3. Ocena jakości 33 1.3.1. Badanie, pomiar i wyznaczanie stanu cech jakościowych 33 1.3.2. Ocena jakości procesów produkcji i dostarczania usług 38 1.3.3. Ocena jakości produktów finalnych 47
Bibliografia do rozdziału 1 50
Część II Inżynieria jakości w procesu życia artykułu 51
RODZIAŁ 2 Projektowanie produktów oraz przygotowanie procesów wykonania 53 2.1. Projektowanie projakościowe 53 2.1.1. Opracowanie planu projektu i zapewnienie warunków 53 2.1.2. Rozpoznanie potrzeb i oraz możliwości ich spełnienia 61 2.1.3. Identyfikacja ryzyka niespełniania założeń projektowych 64 2.1.4. Postępowość i ciągłe doskonalenie produktów 67 2.1.5. Ekonomiczny poziom jakości projektowej 68 2.2. Zapewnienie jakości procesów wykonania produktów 71 2.2.1. Badanie zdolności jakościowej sprzętów i procesów 72 2.2.2. Projektowanie granic tolerancji 76 2.2.3. Zapewnienie zdolności jakościowej 77 2.2.4. Tworzenie projakościowego środowiska pracy 81 2.2.5. Standaryzacja pracy 85 2.2.6. Uodpornianie procesów na błędy 87 2.2.7. Kwalifikacja dostawców 90 Bibliografia do rozdziału 2 95
RODZIAŁ 3 Wykonanie produktów 97 3.1. Kontrola jakości 97 3.1.1. Kontrola w cyklu życia towaru 97 3.1.2. Sposoby, zakres i cel kontroli 99 3.1.3. Systemy pomiarowe 100 3.1.4. Kontrola stuprocentowa i kontrola wyrywkowa 103 3.1.5. Wydajność i koszty kontroli 105 3.1.6. Planowanie kontroli 107 3.2. Sterowanie jakością 111 3.2.1. Obwody sterowania jakością 111 3.2.2. Statystyczne sterowanie procesem 112 3.2.3. Utrzymywanie wydajności i dostępności urządzeń 117 3.2.4. Utrzymywanie porządku i przestrzeganie standardów 121 3.2.5. Komunikacja i wizualizacja 124 3.2.6. Kontrola dostaw 126 Bibliografia do rozdziału 3 131
ROZDZIAŁ 4 Utrzymanie jakości w procesach dystrybucji i wykorzystywania 133 4.1. Zapewnienie jakości w procesach dystrybucji 133 4.2. Zapewnienie
prawa klienta do jakości 135 4.3. Używanie − ocena bezawaryjności wyrobów 137 Bibliografia do rozdziału 4 149
Część III Zarządzanie jakością 151
ROZDZIAŁ 5 Zasady i strategie zarządzania jakością 153 5.1. Cele i funkcje zarządzania jakością 153 5.1.1. Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania 153 5.1.2. Zarządzanie jakością 156 5.2. Zasady zarządzania jakością 158 5.2.1. Orientacja na klienta 159 5.2.2. Przywództwo 161 5.2.3. Zaangażowanie ludzi 165 5.2.4. Podejście procesowe 170 5.2.5. Ciągłe doskonalenie 173 5.2.6. Podejmowanie decyzji na podstawie dowodów 177 5.2.7. Zarządzanie relacjami 177 5.3. Koncepcje i strategie zarządzania jakością 179 5.3.1. Ewolucja podejścia do zarządzania jakością 179 5.3.2. TQM – powszechne zaangażowanie 182 5.3.3. Six Sigma – dążenie do doskonałości 183 5.3.4. Znormalizowane systemy zarządzania jakością 189 5.3.5. Lean Manufacturing, Kaizen i inne koncepcje wspierające zarządzanie jakością 191 5.3.6. Synergia zróżnicowanych strategii – Lean Six Sigma 196 5.4. Ekonomiczne aspekty zarządzania jakością 199 5.4.1. Koszty jakości 199 5.4.2. Modele kosztów jakości 202 5.4.3. Rachunek kosztów jakości 204 Bibliografia do rozdziału 5 206
ROZDZIAŁ 6 Normalizacja w zarządzaniu jakością, bezpieczeństwem i środowiskiem 209 6.1. Normy i oczekiwania wyznaczające standardy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i środowiskiem 209 6.2. Normalizacja systemów zarządzania jakością 211 6.2.1. Zarządzanie jakością − normy serii ISO 9000 211 6.2.2. Zarządzanie jakością w motoryzacji − norma IATF 16949 220 6.3. Zarządzanie bezpieczeństwem 221 6.3.1. Bezpieczeństwo danych − ISO/ICE 27000 221 6.3.2. Bezpieczeństwo żywności − ISO 22000 i HACCP 224 6.3.3. Bezpieczeństwo wyrobów − znak CE 228 6.3.4. Bezpieczeństwo i higiena pracy – PN-N 18001 237 6.4. Zarządzanie środowiskowe – ISO 14001 241 6.5. Ogólne zasady projektowania i wprowadzania znormalizowanych systemów zarządzania 245 6.5.1. Etapy projektowania 245 6.5.2. Deklaracja kierownictwa 247 6.5.3. Prace przygotowawcze 249 6.5.4. Projektowanie systemów 252 6.5.5. Integracja systemów 255 6.6. Ocena znormalizowanych systemów zarządzania i certyfi kacja 257 6.6.1. Audyt 257 6.6.2. Przegląd systemu 264 6.6.3. Certyfikacja znormalizowanych systemów zarządzania 265 Bibliografia do rozdziału 6 265
Część IV Instrumenty inżynierii i zarządzania jakością 269
ROZDZIAŁ 7 Narzędzia rozwiązywania problemów i doskonalenia 271 7.1. Wizualizacja 271 7.1.1. Schemat blokowy 271 7.1.2. Diagram SIPOC 273 7.1.3. Sieć działań 273 7.1.4. Mapa procesu – mapa przepływu wartości 274 7.1.5. Diagram spaghetii − wykres sznurkowy 276 7.1.6. Arkusz kontrolny 276 7.2. Grupowanie i identyfikacja relacji 277 7.2.1. Burza mózgów 277 7.2.2. Diagram Ishikawy i diagram podobieństwa 278 7.2.3. Diagram relacji 280 7.2.4. Diagram macierzowy 281 7.2.5. Diagram systematyki 282 7.2.6. Schemat 5-Why 283 7.3. Wyznaczanie ważności 284 7.3.1. Diagram Pareta 284 7.3.2. Metoda ABCD 287 7.3.3. Macierzowa analiza danych 289 Bibliografia do rozdziału 7 290
ROZDZIAŁ 8 Narzędzia i metody projakościowego planowania i projektowania 293 8.1. Badania potrzeb, oczekiwań i satysfakcji klientów 293 8.1.1. Metodyka badań 294 8.1.2. Indeks satysfakcji klientów − CSI 300 8.2. QFD –„dom jakości" 304 8.3. Identyfikacja i analiza ryzyka − FMEA 310 8.4. Planowanie eksperymentów 321 8.4.1. Znaczenie eksperymentowania w inżynierii jakości 321 8.4.2. Zmiana jednego czynnika 324 8.4.3. Porównywanie procesów (wyrobów) 326 8.4.4. Systematyczna zamiana poziomu czynników 329 8.4.5. Eksperyment czynnikowy − dwupoziomowy 333 8.4.6. Plany Taguchiego 344 Bibliografia do rozdziału 8 350
ROZDZIAŁ 9 Narzędzia i metody kontroli oraz sterowania jakością 353 9.1. Wskaźniki zdolności jakościowej 353 9.2. Karty kontrolne 362 9.2.1. Zmienność naturalna i specjalna 362 9.2.2. Projektowanie i analiza karty kontrolnej x – 366 9.2.3. Karty kontrolne liczbowe 375 9.2.4. Karty kontrolne alternatywne 381 9.2.5. Zasady projektowania kart kontrolnych 384 9.3. Statystyczna kontrola odbiorcza 390 9.3.1. Ryzyko odbiorcy i dostawcy 390 9.3.2. Kontrola odbiorcza alternatywna 392 9.3.3. Kontrola odbiorcza liczbowa 396 9.4. Badanie przydatności systemów pomiarowych 401 9.4.1. Atrybuty systemu pomiarowego 401 9.4.2. Ocena systemu pomiarowego cech mierzalnych− wskaźnik R& R 406 9.4.3. Ocena systemu pomiarowego cech niemierzalnych 413 Bibliografia do rozdziału 9 420
Załączniki 423
ZAŁĄCZNIK 1 Kompendium wiedzy ze statystyki dla inżyniera i menedżera jakości 425 Z1.1. Właściwości populacji i statystyki próby 425 Z1.2. Histogram 429 Z1.3. Rozkłady 434 Z1.4. Przedziały ufności 441 Z1.5. Testy statystyczne 445 Z1.5.1. Testy cechyczne 445 Z1.5.2. Testy nieparametryczne 452 Z1.6. Analiza wariancji – ANOVA 458 Z1.7. Tablice wielodzielcze 462 Z1.8. Regresja i korelacja 463 Bibliografia do załącznika 1 465
ZAŁĄCZNIK 2 Projekt Six Sigma – metodyka i przykłady 467 Z2.1. Metodyka 467 Z2.2. Przykłady 471 Z2.2.1. Projekt 1 472 Z2.2.2. Projekt 2 475
Tablice statystyczne 487
Słowniczek wybranych terminów 505
Zadania do samodzielnego rozwiązania 515
Indeks 533