Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej
Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej
Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej
Audiobooki Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej

32,30 zł

Wyjątkowa promocja dla Ciebie!

Najkorzystniejszą ofertę ma TaniaKsiazka.pl w cenie 32,30 zł

Przejrzeliśmy wiele e-sklepów w bazie Docero aby wyszukać najbardziej korzystną ofertę dla Ciebie. Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego z kategorii audiobooki kupisz w cenie 32,30 zł w sklepie TaniaKsiazka.pl. Kwota 32,30 zł nie zawiera ewentualnych kosztów wysyłki.

Zobacz wszystkie oferty ...
  • Cechy:
  • Audiobooki
  • Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
  • 9788373269057
  • Regina Wyżkiewicz-Maksimow
  • Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Opis Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej

Tytuł Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej Autor Regina Wyżkiewicz-Maksimow Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ISBN 978-83-7326-905-7 Rok wydania 2012 Gdańsk Wydanie 1 liczba stron 334 Format pdf Spis treści WPROWADZENIE 9

Rozdział pierwszy. PRZYSŁOWIA W ANALIZIE KULTUROWO-LINGWISTYCZNEJ, ROZWAŻANIA TEORETYCZNE 12

1. Zakres, metody i organizacja badań 12
2. Przysłowia w paremiologii i frazeologii 17
3. Ustalenie definicji przysłowia 19
3.1. Prezentacja postaw badawczych 19
3.2. Formacje pokrewne 25
3.3. Właściwości wyraźne przysłów 28
4. Typologie przysłów 31
5. Pochodzenie i źródła przysłów 33
6. Schematy strukturalno-semantyczne odzwierciedlające kombinację przysłów 35
7. Definicje charakteru i osobowości, a także ich językowy obraz we frazeologii 37

Rozdział drugi. LEKSYKALNA ORGANIZACJA PRZYSŁÓW 40

1. Specyfika doboru leksykalnego 40
2. Semantyczna antytetyczność przysłów 40
3. Synonimia przysłów 45
3.1. Synonimy semantyczne 46
3.2. Synonimy strukturalne 59
4. Potoczny fason przysłów 64

Rozdział trzeci. CHARAKTER, OSOBOWOŚĆ I ICH JĘZYKOWY OBRAZ W PRZYSŁOWIACH 66

1. Charakter narodowy jako problem naukowy 66
2. Stereotypizacja – definicje i funkcje stereotypów 71
3. W pułapce stereotypów etnicznych 79
3.1. Stereotyp Cygana w przysłowiach polskich, serbskich i chorwackich 81
3.2. Stereotyp Polaka 85
3.3. Stereotyp Niemca w przysłowiach polskich 90
3.4. Stereotyp Żyda w przysłowiach polskich 92
3.5. Stereotyp Serba 94
3.6. Stereotyp Turka w przysłowiach serbskich 97
3.7. Stereotyp Chorwata w przysłowiach chorwackich 99
3.8. Konkluzje 102
4. Obraz człowieka w przysłowiach polskich, serbskich i chorwackich 107
4.1. Wpływ epoki na wzorce charakterologiczne i osobowościowe 107
4.2. Stosunek do Boga 109
4.3. Stosunek do ludzi 112
4.4. Postawa wobec wolności i ojczyzny 122
4.5. Stosunek do pracy 123
4.6. Stosunek do dóbr materialnych 126
4.7. Postawa wobec wartości etycznych 127
4.8. Orzekanie o cechach intelektualnych 137

Rozdział czwarty. JĘZYKOWY OBRAZ ŚWIATA 141

1. Obraz świata w przysłowiach 141
2. Rola konotacji w opisie charakteru i osobowości 143
3. Typy i funkcje metafory w paremiologii 146
4. Modele kognitywne w kulturowo-językowej organizacji przysłów 149
4.1. Kulturowe modele semantyczne w przysłowiach 150
4.1.1.elementy rustykalne jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 152
4.1.2. Części „cywilizacyjne" jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 156
4.1.3. Pożywienie jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 157
4.1.4. Odzież jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 161
4.1.5. Środki pieniężne jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 164
4.1.6. Obiekty architektoniczne jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 166
4.1.7. Militaria jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 168
4.1.8. Wyznaczniki kultu jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 170
4.1.9. Naczynia, narzędzia i urządzenia jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 172
4.2. Zjawiska kosmiczne i świat przyrody jako podstawa modeli semantycznych 173
4.2.1. Metale, perły i bursztyn jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 173
4.2.2. Części krajobrazu jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 176
4.2.3. Cechy ciał niebieskich jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 179
4.2.4. Kolory jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 180
4.2.5. Świat roślin jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 181
4.2.6. Właściwości żywiołów jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 182
4.3. Modele paremiologiczne związane z człowiekiem 184
4.3.1. Status społeczny jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 184
4.3.2. Rodzina jako podstawa interpretacji rzeczywistości 189
4.3.3. Somatyzmy jako podstawa metaforycznej interpretacji rzeczywistości 190
4.4. Animalistyczne modele przysłów 198
4.4.1. Cechy ptaków dzikich wykorzystane w metaforyzacji rzeczywistości 202
4.4.2. Właściwości ptaków domowych wykorzystane w metaforyzacji rzeczywistości 205
4.4.3. Cechy zwierząt dzikich wykorzystane w metaforyzacji rzeczywistości 207
4.4.4. Właściwości zwierząt oswojonych i hodowlanych wykorzystane w metaforyzacji rzeczywistości 210
4.4.5. Ryby, płazy, gady i insekty wykorzystane w metaforycznej interpretacji rzeczywistości 216
4.4.6. Konkluzje 217

Rozdział piąty. PRAGMATYCZNA FUNKCJA PRZYSŁÓW 223

1. Przysłowia polskie, serbskie i chorwackie w analizie konfrontatywnej 223
2. Miejsce i rola przysłów w języku i kulturze 231
3. Przysłowia prototypowe jako inspiracja i podstawa dla quasi-, neo- i antyprzysłów 236
3.1. (Neo)logika (neo)proverbiów w kulturze masowej 242
3.2. Typy quasi-przysłów 243
4. Funkcjonowanie przysłów w językach współczesnych 248

WNIOSKI KOŃCOWE, PODSUMOWANIE 251

BIBLIOGRAFIA 261
Źródła 261
Literatura 262

PRZYSŁOWIA 280
Polskie 280
Serbskie 301
Chorwackie 315

ANTYPRZYSŁOWIA 331
Polskie 331
Serbskie 332
Chorwackie 332

Specyfikacja produktu

Specyfikacja Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej
Kategoria Audiobooki
Marka Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN 9788373269057
Autor Regina Wyżkiewicz-Maksimow
Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Aktualnych ofert 1
Najniższa cena 32,30 zł
Najwyższa cena 32,30 zł
W bazie od 21.06.2018
Data aktualizacji 22.12.2024
Opinia użytkowników -
Nasza recenzja -
Rekomendacja sklepu TaniaKsiazka.pl

Historia cen

Funkcja monitorowania historii cen pozwala użytkownikowi na analizę wartości towaru w czasie.

Nie udało się zebrać archiwalnych danych na temat cen dla produktu Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej (Audiobooki). Spróbuj proszę ponownie później.

Recenzje / opinie

Masz ten produkt? Daj znać innym, co o nim myślisz.

Jeszcze nikt nie ocenił tego produktu. Bądź pierwszy i dodaj swoją opinię!

Znalezione oferty w bazie

Do kwot pokazanych niżej dla Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego nie doliczono ewentualnych kosztów wysyłki / dostawy. Zanim wybierzesz, gdzie dokonać zakupu, koniecznie zapoznaj się z opiniami o firmie i uwzględnij warunki dostawy. Lista propozycji jest regularnie aktualizowana, co kilkanaście minut.

  • Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej (oferta z TaniaKsiazka.pl)

    Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej Sklep on-line
    ★★★★★
    32,30 zł
    Kategoria w sklepie TaniaKsiazka.pl: Audiobooki Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Produkty powiązane

El espanol es fácil. siglo xxi Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Nie)prawda w literaturze i sztuce Wydawnictwo uniwersytetu gdańskiego
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Inne z kategorii Audiobooki

Dokumentacja medyczna w praktyce lekarza dentysty
Wydawnictwo Lekarskie PZWL
...