Rozdział I. Społeczno-kulturowy kontekst wchodzenia w dorosłość 13
Streszczenie 13
1. Wchodzenie w dorosłość w społeczeństwie tradycyjnym 14
1.1. Atrybuty społeczeństwa konwencjonalnego 14
1.2. Model socjalizacji klasycznej 15
1.3. Rytuał inicjacyjny jako sposób przekraczania progu dorosłości 16
2. Wchodzenie w dorosłość w społeczeństwie potradycyjnym 18
2.1. Cechy społeczeństwa potradycyjnego (przemysłowego i poprzemysłowego) 18
2.2. Model socjalizacji potradycyjnej 23
2.3. Moratorium psychospołeczne jako sposób wchodzenia w dorosłość 25
3. Fenomen wydłużania się moratorium – główne przejawy 29
3.1. Odraczanie zobowiązań partnerskich, rodzinnych i rodzicielskich 30
3.2. Wydłużanie się okresu przygotowania zawodowego 36
4. Podsumowanie 39
Rozdział II. Stająca się dorosłość według Jeffreya J. Arnetta 40
Streszczenie 40
1. Wprowadzenie 40
2. Atrybuty dystynktywne stającej się dorosłości 41
2.1. Poszukiwanie własnej tożsamości 42
2.2. Brak stabilności 45
2.3. Skupienie na sobie 48
2.4. Poczucie „bycia pomiędzy" 49
2.5. Poczucie posiadania wielu możliwości 50
3. Kulturowy kontekst ukształtowania się stającej się dorosłości 52
4. Koncepcja stającej się dorosłości a klasyczne teorie rozwoju 54
Rozdział III. Krytyka koncepcji stającej się dorosłości Arnetta 59
Streszczenie 59
1. Wprowadzenie 59
2. Czy koncepcja Arnetta wnosi nową wiedzę do psychologii? 61
3. Czy stająca się dorosłość jest nowym stadium rozwojowym? 64
4. Krytyczne spojrzenie na właściwości dystynktywne stającej się dorosłości 75
4.1. Wiek eksplorowania tożsamości 76
4.2. Eksplorowanie tożsamości a proces indywidualizacji 78
4.3. Wiek niestabilności 79
5. Zastrzeżenia metodologiczne 82
6. Ku nowej definicji dorosłości i jej wyznaczników 84
7. Podsumowanie 91
Rozdział IV. Znaczenie struktury życia społecznego w procesie stawania się dorosłym 93
Streszczenie 93
1. Wprowadzenie 93
2. Ku społecznej anomii: normy społeczne a indywidualizacja 95
3. Tradycyjne versus nowe drogi wchodzenia w dorosłość. Uwarunkowania socjoekonomiczne 100
4. Rola rodziny 106
5. Znaczenie systemu edukacji 109
6. Wpływ polityki instytucjonalnej i rządowej na dynamikę stawania się dorosłym 112
7. Znaczenie czynników ekonomicznych 120
8. Podsumowanie 122
Rozdział V. Alternatywne spojrzenie na dorosłość i rozwój w biegu życia 125
Streszczenie 125
1. Wprowadzenie 125
2. Koncepcja biograficznych ścieżek życia Johna Bynnera 129
3. Koncepcja dynamicznych systemów interakcyjnych Marion Kloep i Leo Hendry’ego 134
4. Podsumowanie 146
Literatura przywołana 150