Oddana do rąk Czytelników książka jest zbiorem artykułów o charakterze refleksji teoretycznej i doniesień z badań. Ich tematyka koncentruje się wokół zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście ich uwarunkowań oraz działań zmierzających do ich zapobiegania i ograniczenia. […]Wiedza ta może wydatnie pomóc w podejmowaniu optymalnych decyzji w sprawie działań pomocowych ukierunkowanych na poprawę sytuacji opiekuńczo-wychowawczej i społecznej uczniów nieradzących sobie z wyzwaniami stawianymi poprzez współczesną szkołę […] Fragment recenzji.
Tytuł Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży Podtytuł w kontekście skomplikowanych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-689-5 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 245 Format epub Spis treści Część I
Czynniki biologiczne, osobowościowe i społeczne jako predyktory zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży
Ludwika Wojciechowska
Dobrostan psychiczny adolescenta w obliczu realizacji rozwojowych zadań społecznych; 13
Dorota Domińska-Werbel
Temperament jako wyznacznik strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacji społecznego; 41
Anna Hibner
Sposoby reagowania młodzieży na presję społeczną jako funkcja różnic indywidualnych w oporowości psychologicznej, a także źródła presji; 61
Danuta Borecka-Biernat
Osobowościowe dyskryminanty strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych; 79
Justyna Iskra
Wybrane osobowościowe uwarunkowania trudności doświadczanych poprzez studentów pierwszego roku; 99
Piotr Kwiatkowski
Neurobehawioralne rozhamowanie a postawy młodzieży wobec używania substancji psychoaktywnych w kontekście postaw wychowawczych rodziców; 121
Elżbieta Napora
Komunikacja rodziców z młodzieżą – przegląd badań nad zagadnieniem; 133
Małgorzata Cywińska
Zachowania zadziorne u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w sytuacjach konfliktu; 151
Część II
Formy pomocy dzieciom i młodzieży w uniemożliwianiu i redukowaniu zaburzeń w zachowaniu
Grażyna Poraj
Biologiczne, psychologiczne i społeczne podłoże a kontrola i profilaktyka zachowań zadziornych; 169
Agata Woźniak-Krakowian, Katarzyna Pieńkowska
Wagary jako forma niedostosowania społecznego młodzieży – próba rozwiązania problemu; 191
Małgorzata Zabłocka
Zachowania dzieci nieśmiałych w trudnej sytuacji społecznej – diagnoza i korygowanie; 213
Agnieszka Rosińska, Dariusz Rosiński
Specyfika trudnych sytuacji społecznych w relacji uczeń – nauczyciel w procesie diagnozy zaburzeń socjalizacji; 237
Czynniki biologiczne, osobowościowe i społeczne jako predyktory zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży
Ludwika Wojciechowska
Dobrostan psychiczny adolescenta w obliczu realizacji rozwojowych zadań społecznych; 13
Dorota Domińska-Werbel
Temperament jako wyznacznik strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacji społecznego; 41
Anna Hibner
Sposoby reagowania młodzieży na presję społeczną jako funkcja różnic indywidualnych w oporowości psychologicznej, a także źródła presji; 61
Danuta Borecka-Biernat
Osobowościowe dyskryminanty strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych; 79
Justyna Iskra
Wybrane osobowościowe uwarunkowania trudności doświadczanych poprzez studentów pierwszego roku; 99
Piotr Kwiatkowski
Neurobehawioralne rozhamowanie a postawy młodzieży wobec używania substancji psychoaktywnych w kontekście postaw wychowawczych rodziców; 121
Elżbieta Napora
Komunikacja rodziców z młodzieżą – przegląd badań nad zagadnieniem; 133
Małgorzata Cywińska
Zachowania zadziorne u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w sytuacjach konfliktu; 151
Część II
Formy pomocy dzieciom i młodzieży w uniemożliwianiu i redukowaniu zaburzeń w zachowaniu
Grażyna Poraj
Biologiczne, psychologiczne i społeczne podłoże a kontrola i profilaktyka zachowań zadziornych; 169
Agata Woźniak-Krakowian, Katarzyna Pieńkowska
Wagary jako forma niedostosowania społecznego młodzieży – próba rozwiązania problemu; 191
Małgorzata Zabłocka
Zachowania dzieci nieśmiałych w trudnej sytuacji społecznej – diagnoza i korygowanie; 213
Agnieszka Rosińska, Dariusz Rosiński
Specyfika trudnych sytuacji społecznych w relacji uczeń – nauczyciel w procesie diagnozy zaburzeń socjalizacji; 237