Publikacja ta dotyka zasadniczych problemów związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych, kontekstów podejmowania decyzji w tych sytuacjach, ratownictwa i zabezpieczenia logistycznego i wielowymiarowej i interdyscyplinarnej współpracy części systemu zarządzania kryzysowego.
Problemy podejmowane przez autorów poszczególnych części pracy, dotyczą skali makro- i mikrozarządzania kryzysowego, co wydaje się tak samo wartościowe dla potencjalnego Czytelnika. Znaczącym chociaż celem niniejszego opracowania jest wyznaczonie istoty, tak zarządzania kryzysowego, jak i kierunków jego ewolucji i doskonalenia, co w konsekwencji pozwoli Czytelnikom na wyrobienie sobie własnych poglądów na te problemy.
Autorzy niniejszego opracowania mają też nadzieję, że lektura pozwoli osobom parającym się zawodowo zarządzaniem kryzysowym na opracowanie własnych, dopasowanych do możliwości i potrzeb receptur, doskonalenie już stosowanych czy także metod (a może wręcz procedur?) nowoczesnania w razie wystąpienia takich sytuacji, a także przygotowania się na ich ewentualne wystąpienie.
W kontekście powyższego równocześnie należy pamiętać, że każda sytuacja kryzysowa jest inna. Lecz wszystkie jednak w pewnym stopniu charakteryzują następujące parametry: zaskoczenie, niewystarczająca liczba informacji, organizacja nie nadąża reagować na wydarzenia (prawdziwe albo odczuwalne),wydarzenia stają się coraz bardziej groźne, utrata kontroli (prawdziwa albo odczuwalna), zagrożenie widocznych interesów, staranna kontrola z zewnątrz, wytwarzanie się mentalności „oblężonych", panika, przerwanie normalnych procesów podejmowania decyzji, kierownicy w sytuacji kryzysowej koncentrują się na krótkoterminowym planowaniu/działaniu.