Turbulentne otoczenie wpływa na zmiany zachodzące w organizacji, a także wywoduje pojawianie się nowych problemów zarządzania.dopasować się do zmian zachodzących w zmieniającym się otoczeniu, należy te problemy identyfikować w celu ich rozwiązania i wprowadzenia odpowiednich zmian.
Przeprowadzenie przedsiębiorstwa przez nieprzystępny -- i nieunikniony -- okres zmian jest wyzwaniem, z którym muszą się zmierzyć menedżerowie większości przedsiębiorstw. Skala trudności związanych z tego typu przedsięwzięciami jest najlepiej widoczna, gdy zwrócimy uwagę na fakt, że -- zdaniem niektórych badaczy -- ponad 70% wszelkich projektów zmian kończy się porażką.
Dlatego do reformowania organizacji warto się odpowiednio przygotować. Można wyznaczyć, że pierwszym krokiem jest przeprowadzenie rzetelnej diagnozy zaistniałych problemów.Zarządzanie jest obecne we wszystkich płaszczyznach życia gospodarczego, społecznego, jak jeszcze w globalnym funkcjonowania państw i organizacji.
Działania związane z zarządzaniem posiadają charakter permanentny, są procesem osiągania założonych celów, realizowanych przez innych ludzi. Lecz kryzysy towarzyszą wszelkim aspektom sprawowania zarządzania.
Do kryzysów prowadzi zwykle zachwianie równowagi między zasobami i celami przedsiębiorstwa. Managerowie zarządzający firmą muszą dokonać jej analizy i sprecyzować przyczyny pojawienia się kryzysu.
nawet najsprawniejsi kierownicy przede wszystkim nie potrafią zidentyfikować wszelkich czynników źródłowych potencjalnej sytuacji kryzysowej. Wczesna detekcja umożliwiłaby potem jej szybsze przezwyciężenie i przejście do poziomu jednostajnego.
typowo kryzys nie obejmuje tylko samego przedsiębiorstwatakże jego interesariuszy z kręgu dostawców, odbiorców, banków. Zarządzanie kryzysem we wnętrzu danego przedsiębiorstwa jest bardzo wielowątkowym procesem, z jednoczesnym udziałem wielu czynników wewnętrznych, a także zewnętrznych oddziaływającym na ich postrzeganie kryzysu.
Istnieją trzy newralgiczne części modelu zarządzania kryzysem w organizacji, w postaci programu antykryzysowego, sztabu antykryzysowego oraz udziałowców sytuacji kryzysowej. Sukces w sanacji danego przedsiębiorstwa wszakże jest zależny od zgodnego współdziałania wszelkich elementów likwidacji sytuacji kryzysowej, ale w najbardziej uzależniony jest od rozciągliwości wierzycieli dotkniętej kryzysem producenta.
Studium przypadku przedsiębiorstw dowodzi, że spółki nie są w stanie całkowicie zabezpieczyć się przed skutkami kolejnych kryzysów, czy również zewnętrznych wahań koniunkturalnych. Kluczowe jest właściwe podejście zarządów poszczególnych firm do walki ze skutkami kryzysu.
Należy wcześniej poszukiwać oznak kryzysu, ponieważ profilaktyka jest zawsze mniej bolesna niżeli później nawet najłagodniejsze czynności antykryzysowe. Jeśli nie można liczyć na finansowe zasilanie zewnętrzne, najważniejsze jest poleganie na zasobach własnych (zasoby gotówki, posiadajątku trwałego czy nieruchomości).
Właściwe użycie jednego albo obu tych źródeł do przetrwania stanu kryzysu, stanowi podstawę do powodzenia czynności naprawczych. Zmarnowanie albo beztroskie zużycie na bieżące funkcjonowanie marki, przeważnie kończy się upadłością firmy.
W przedstawionych trzech studium przypadku, przeanalizowano rozmaite podejście zarządów przedsiębiorstw do filozofii wychodzenia z takiego kryzysu. Sposób reakcji na wyzwania stawiane przez kryzys jest kluczowy dla powodzenia całej kampanii przywracania stabilizacji przedsiębiorstwu.Niniejsza praca składa się ze wstępu, dwóch rozdziałów teoretycznych,, a także jednego rozdziału zawierającego studium przypadku stanu kryzysu w trzech polskich przedsiębiorstwach, funkcjonujących w obszarach lotniczych przewozów pasażerskich, chemii przemysłowej, produkcji specjalnej i sprzętów budowlanych oraz zakończenia.
Rozdział pierwszy dotyczy teoretycznych aspektów problemów zarządzania w organizacjach. Wyjaśniono pojęcie, funkcje i parametry tego pojęcia w zarządzaniu. Przedstawiono dodatkowo osobę menadżera i jego zadania.
W rozdziale drugim zaprezentowano teoretycznych przejawów występowaniu kryzysu w przedsiębiorstwie. Przybliżono pojęcie, cechy, funkcje i typy zjawiska kryzysu, a także przyczyny i przebieg kryzysu jakróżne strategie zarządzania organizacją w kryzysie.
Rozdział trzeci posiada studium przypadku kryzysów w trzech przedsiębiorstwach: w przedsiębiorstwie lotniczym w latach 2007-2014, przedsiębiorstwie hutniczym w latach 2012 - 2016 oraz w przedsiębiorstwie branży chemicznej w latach 2010-2015.