Celem opracowania jest zaprezentowanie możliwości wielorakich zastosowań (aplikacji) metod analizy czynnikowej do rozwiązywania skomplikowanych i złożonych problemów w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.
W pracy zaprezentowano istotę koncepcji analizy czynnikowej, uwzględniając jej cele, rodzaje, atrybuty specyficzne, a także poszczególne etapy progresywnania podczas analizy problemu (czyli: sprawdzenie założeń, metody estymacji modelu analizy czynnikowej, redukcja rozmiaru, rotacja czynników, interpretacja).
Dokonano także klasyfikacji metod analizy czynnikowej, porównując je ze sobą. Szeroko opisano także możliwości najróżniejszych zastosowań metod analizy czynnikowej w badaniach naukowych, prezentując wyniki badań empirycznych prowadzonych w mocnych obszarach zarządzania przedsiębiorstwem, a dotyczących problematyki kluczowych czynników nowoczesności, kapitału intelektualnego czy czynników sukcesu przedsiębiorstw.