Tytuł Relacyjne uwarunkowania kreowania marek należących do detalistów Autor Zbigniew Spyra Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-539-5 Rok wydania 2019 Katowice Wydanie 1 liczba stron 423 Format pdf Spis treści WSTĘP 9
Rozdział I
marki NALEŻĄCE DO DETALISTÓW – IDENTYFIKACJA PRZESTRZENI DEFINICYJNEJ 23
1. Pojęcie marek należących do detalistów – zakres interpretacji 23
1.1. Kategorie marek należących do detalistów 37
2. Funkcje i korzyści wynikające z występowaniu rynkowej marek należących do detalistów – perspektywa detalisty, konsumenta i dostawcy 42
3. Koncepcja kapitału marki bazującego na kupującye a marka własna detalisty 49
3.1. Pomiar kapitału producenta bazującego na kupującye 52
3.2. Modele kapitału marek należących do detalistów 57
4. Wybrane teorie zmian systemowych w handlu detalicznym w wyjaśnianiu ewolucyjnego rozwoju marek należących do detalistów 68
4.1. Etapy ewolucyjnego rozwoju marek własnych detalistów 68
4.2. Teorie zmian systemowych w handlu detalicznym a firmy należące do detalistów 72
5. Podsumowanie 78
Rozdział II
TEORETYCZNE PODSTAWY BUDOWY RELACJI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH – KONTEKST KANAŁÓW MARKETINGOWYCH 81
1. Pojęcie i istota relacji międzyorganizacyjnych 81
1.1. Kooperacja i inne pojęcia synonimiczne użytkowane do opisu istoty relacji międzyorganizacyjnych 84
1.2. Treść, funkcje i cechy relacji międzyorganizacyjnych 94
2. Kluczowe podejścia teoretyczne użytkowane do badania relacji międzyorganizacyjnych w kanałach marketingowych 102
2.1. Teorie uzasadniające współpracę w kanałach marketingowych na poziomie przedsiębiorstwa 102
2.2. Teorie uzasadniające współpracę w kanałach marketingowych na poziomie relacji 108
2.3. Koncepcje uzasadniające współpracę w kanałach marketingowych wynikające z teorii sieci 113
2.4. Wybrane modele w marketingu relacji odnoszące się do współpracy w kanałach marketingowych 117
2.5. Modele analityczne przydatne do badania relacji międzyorganizacyjnych w kanale marketingowym w ujęciu dynamicznym 128
3. Typologia relacji międzyorganizacyjnych – przegląd literaturowy 132
4. Determinanty rozwoju i sukcesu relacji międzyorganizacyjnych 144
5. Podsumowanie 152
Rozdział III
RELACJE między DETALISTAMI A DOSTAWCAMI ICH MAREK WŁASNYCH JAKO KATEGORIA RELACJI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH 154
1. Sieci handlowe jako podmioty kreujące własne marki 154
1.1. Motywy relacyjne oferowania poprzez detalistów produktów pod markami własnymi 162
1.2. Detalista jako gestor firmy własnej i jego sieć relacji 164
2. Producent – dostawca produktów opatrzonych markami własnymi detalistów jako podmiot sieci relacji detalistów 170
2.1. Opcje strategiczne producentów w zakresie dostarczania detalistom produktów opatrzonych ich markami własnymi 171
2.2. Motywy producentów podejmujących współpracę z detalistami w zakresie wytwarzania produktów opatrzonych markami własnymi detalistów 175
3. Relacje między detalistami a dostawcami ich marek własnych na tle wybranych typologii relacji międzyorganizacyjnych 183
3.1. Czynniki determinujące kreowanie relacji międzyorganizacyjnych pomiędzy dostawcami a detalistami jako gestorami marek własnych 183
3.2. Atrybuty oceny relacji pomiędzy producentami a detalistami jako gestorami marek własnych z perspektywy marketingu relacji i zarządzania łańcuchem dostaw 189
4. Ewolucja funkcji i wymogów relacyjnych w procesie kreowania marek należących do detalistów 198
5. Atrybuty umów konstytuujących relacje pomiędzy detalistami jako gestorami marek własnych a ich dostawcami 204
6. Podsumowanie 210
Rozdział IV
ASPEKTY METODYCZNE BADAŃ RELACJI między DETALISTAMI JAKO GESTORAMI MAREK WŁASNYCH A ICH DOSTAWCAMI 214
1. Relacje międzyorganizacyjne jako przedmiot badań 214
2. Zakresy badań relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów 217
3. Źródła danych i metody badań empirycznych relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów 219
4. Modele badawcze przydatne do badania relacyjnych uwarunkowań kreowania marek należących do detalistów 226
4.1. Model otoczenia jako podstawa badań relacyjnych uwarunkowań kreowania marek należących do detalistów 228
5. Ocena i pomiar relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów – przykłady konstruktów 239
6. Przesłanki i metodyka badania relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów 249
6.1. Modele koncepcyjne przyjęte do badań 253
7. Podsumowanie 260
Rozdział V
RELACYJNE UWARUNKOWANIA KREOWANIA MAREK WŁASNYCH NALEŻĄCYCH DO DETALISTÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH 262
1. Determinanty zakupu marek własnych należących do detalistów – perspektywa konsumentów 262
1.1. Cele i metodyka badania 262
1.2. Preferowane miejsca zakupów konsumentów jednostkowych na rynku produktów szybkorotujących (FMCG) – wyniki badania 264
1.3. Postawy konsumentów wobec marek należących do detalistów – weryfikacja modelu 268
1.3.1. Hipotezy badawcze 268
1.3.2. Model pomiarowy zmiennych ukrytych – identyfikacja 269
1.3.3. Ocena jakości modelu pomiarowego 271
1.3.4. Oszacowanie parametrów modelu 273
1.3.5. Ocena jakości modelu 274
1.3.6. Respecyfikacja modelu 277
1.3.7. Ocena hipotez i wnioski badawcze 280
2. Relacyjne uwarunkowania kreowania marek własnych należących do detalistów – perspektywa detalisty jako gestora marek własnych 282
2.1. Cele i metodyka badania 282
2.2. Identyfikacja i ocena działań związanych z kształtowaniem relacji z dostawcami w procesach kreowania marek własnych – studia przypadków 287
2.2.1. Opis przypadku – Aldi 287
2.2.2. Opis przypadku – Biedronka 291
2.2.3. Opis przypadku – Lidl 298
2.2.4. Opis przypadku – Auchan 303
2.2.5. Opis przypadku – Carrefour 307
2.2.6. Opis przypadku – Tesco 317
2.2.7. Podsumowanie 328
3. Identyfikacja i ocena relacyjnych uwarunkowań kreowania marek należących do detalistów – perspektywa dostawców 332
3.1. Cele i metodyka badania 332
3.2. Wyniki badania 336
3.2.1. Identyfikacja typów wykonywanych opcji strategicznych w zakresie oferowania detalistom ich marek własnych oraz kluczowych czynników sukcesu dla każdej opcji strategicznej 336
3.2.2. Identyfikacja roli ryzyka jako czynnika determinującego produktywny rozwój albo niepowodzenie w relacjach 343
3.2.3. Identyfikacja efektów jednostkowych wpływu współpracy w obszarze dostarczania marek należących do detalistów 354
3.2.4. Identyfikacja wykonywanego modelu współpracy z detalistami jako gestorami marek własnych 361
ZAKOŃCZENIE 367
BIBLIOGRAFIA 379
SPIS TABEL 407
SPIS RYSUNKÓW 411
SPIS STUDIÓW PRZYPADKÓW 412
ANEKS 413
Rozdział I
marki NALEŻĄCE DO DETALISTÓW – IDENTYFIKACJA PRZESTRZENI DEFINICYJNEJ 23
1. Pojęcie marek należących do detalistów – zakres interpretacji 23
1.1. Kategorie marek należących do detalistów 37
2. Funkcje i korzyści wynikające z występowaniu rynkowej marek należących do detalistów – perspektywa detalisty, konsumenta i dostawcy 42
3. Koncepcja kapitału marki bazującego na kupującye a marka własna detalisty 49
3.1. Pomiar kapitału producenta bazującego na kupującye 52
3.2. Modele kapitału marek należących do detalistów 57
4. Wybrane teorie zmian systemowych w handlu detalicznym w wyjaśnianiu ewolucyjnego rozwoju marek należących do detalistów 68
4.1. Etapy ewolucyjnego rozwoju marek własnych detalistów 68
4.2. Teorie zmian systemowych w handlu detalicznym a firmy należące do detalistów 72
5. Podsumowanie 78
Rozdział II
TEORETYCZNE PODSTAWY BUDOWY RELACJI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH – KONTEKST KANAŁÓW MARKETINGOWYCH 81
1. Pojęcie i istota relacji międzyorganizacyjnych 81
1.1. Kooperacja i inne pojęcia synonimiczne użytkowane do opisu istoty relacji międzyorganizacyjnych 84
1.2. Treść, funkcje i cechy relacji międzyorganizacyjnych 94
2. Kluczowe podejścia teoretyczne użytkowane do badania relacji międzyorganizacyjnych w kanałach marketingowych 102
2.1. Teorie uzasadniające współpracę w kanałach marketingowych na poziomie przedsiębiorstwa 102
2.2. Teorie uzasadniające współpracę w kanałach marketingowych na poziomie relacji 108
2.3. Koncepcje uzasadniające współpracę w kanałach marketingowych wynikające z teorii sieci 113
2.4. Wybrane modele w marketingu relacji odnoszące się do współpracy w kanałach marketingowych 117
2.5. Modele analityczne przydatne do badania relacji międzyorganizacyjnych w kanale marketingowym w ujęciu dynamicznym 128
3. Typologia relacji międzyorganizacyjnych – przegląd literaturowy 132
4. Determinanty rozwoju i sukcesu relacji międzyorganizacyjnych 144
5. Podsumowanie 152
Rozdział III
RELACJE między DETALISTAMI A DOSTAWCAMI ICH MAREK WŁASNYCH JAKO KATEGORIA RELACJI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH 154
1. Sieci handlowe jako podmioty kreujące własne marki 154
1.1. Motywy relacyjne oferowania poprzez detalistów produktów pod markami własnymi 162
1.2. Detalista jako gestor firmy własnej i jego sieć relacji 164
2. Producent – dostawca produktów opatrzonych markami własnymi detalistów jako podmiot sieci relacji detalistów 170
2.1. Opcje strategiczne producentów w zakresie dostarczania detalistom produktów opatrzonych ich markami własnymi 171
2.2. Motywy producentów podejmujących współpracę z detalistami w zakresie wytwarzania produktów opatrzonych markami własnymi detalistów 175
3. Relacje między detalistami a dostawcami ich marek własnych na tle wybranych typologii relacji międzyorganizacyjnych 183
3.1. Czynniki determinujące kreowanie relacji międzyorganizacyjnych pomiędzy dostawcami a detalistami jako gestorami marek własnych 183
3.2. Atrybuty oceny relacji pomiędzy producentami a detalistami jako gestorami marek własnych z perspektywy marketingu relacji i zarządzania łańcuchem dostaw 189
4. Ewolucja funkcji i wymogów relacyjnych w procesie kreowania marek należących do detalistów 198
5. Atrybuty umów konstytuujących relacje pomiędzy detalistami jako gestorami marek własnych a ich dostawcami 204
6. Podsumowanie 210
Rozdział IV
ASPEKTY METODYCZNE BADAŃ RELACJI między DETALISTAMI JAKO GESTORAMI MAREK WŁASNYCH A ICH DOSTAWCAMI 214
1. Relacje międzyorganizacyjne jako przedmiot badań 214
2. Zakresy badań relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów 217
3. Źródła danych i metody badań empirycznych relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów 219
4. Modele badawcze przydatne do badania relacyjnych uwarunkowań kreowania marek należących do detalistów 226
4.1. Model otoczenia jako podstawa badań relacyjnych uwarunkowań kreowania marek należących do detalistów 228
5. Ocena i pomiar relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów – przykłady konstruktów 239
6. Przesłanki i metodyka badania relacji międzyorganizacyjnych w kontekście kreowania marek należących do detalistów 249
6.1. Modele koncepcyjne przyjęte do badań 253
7. Podsumowanie 260
Rozdział V
RELACYJNE UWARUNKOWANIA KREOWANIA MAREK WŁASNYCH NALEŻĄCYCH DO DETALISTÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH 262
1. Determinanty zakupu marek własnych należących do detalistów – perspektywa konsumentów 262
1.1. Cele i metodyka badania 262
1.2. Preferowane miejsca zakupów konsumentów jednostkowych na rynku produktów szybkorotujących (FMCG) – wyniki badania 264
1.3. Postawy konsumentów wobec marek należących do detalistów – weryfikacja modelu 268
1.3.1. Hipotezy badawcze 268
1.3.2. Model pomiarowy zmiennych ukrytych – identyfikacja 269
1.3.3. Ocena jakości modelu pomiarowego 271
1.3.4. Oszacowanie parametrów modelu 273
1.3.5. Ocena jakości modelu 274
1.3.6. Respecyfikacja modelu 277
1.3.7. Ocena hipotez i wnioski badawcze 280
2. Relacyjne uwarunkowania kreowania marek własnych należących do detalistów – perspektywa detalisty jako gestora marek własnych 282
2.1. Cele i metodyka badania 282
2.2. Identyfikacja i ocena działań związanych z kształtowaniem relacji z dostawcami w procesach kreowania marek własnych – studia przypadków 287
2.2.1. Opis przypadku – Aldi 287
2.2.2. Opis przypadku – Biedronka 291
2.2.3. Opis przypadku – Lidl 298
2.2.4. Opis przypadku – Auchan 303
2.2.5. Opis przypadku – Carrefour 307
2.2.6. Opis przypadku – Tesco 317
2.2.7. Podsumowanie 328
3. Identyfikacja i ocena relacyjnych uwarunkowań kreowania marek należących do detalistów – perspektywa dostawców 332
3.1. Cele i metodyka badania 332
3.2. Wyniki badania 336
3.2.1. Identyfikacja typów wykonywanych opcji strategicznych w zakresie oferowania detalistom ich marek własnych oraz kluczowych czynników sukcesu dla każdej opcji strategicznej 336
3.2.2. Identyfikacja roli ryzyka jako czynnika determinującego produktywny rozwój albo niepowodzenie w relacjach 343
3.2.3. Identyfikacja efektów jednostkowych wpływu współpracy w obszarze dostarczania marek należących do detalistów 354
3.2.4. Identyfikacja wykonywanego modelu współpracy z detalistami jako gestorami marek własnych 361
ZAKOŃCZENIE 367
BIBLIOGRAFIA 379
SPIS TABEL 407
SPIS RYSUNKÓW 411
SPIS STUDIÓW PRZYPADKÓW 412
ANEKS 413