Tytuł Rynek usług szkoleniowych w Polsce Podtytuł Uwarunkowania – modele – implikacje Autor Alicja Winnicka-Wejs Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-509-8 Rok wydania 2018 Katowice Wydanie 1 ilość stron 322 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Rozdział 1
ISTOTA I ZNACZENIE SZKOLEŃ – EKSPLIKACJA POJĘĆ 17
1.1. Szkolenia jako przedmiot zainteresowania przeróżnych dyscyplin naukowych 17
1.1.1. Andragogika jako nauka o kształceniu dorosłych 17
1.1.2. Psychologia kształcenia 19
1.1.3. Ekonomiczny kontekst szkolenia w teorii kapitału ludzkiego 21
1.1.4. Szkolenia w aspekcie zarządzania 25
1.2. Szkolenia z perspektywy organizacji 31
1.2.1. Szkolenie jako instrument rozwoju kapitału ludzkiego 31
1.2.2. Szkolenie jako typ inwestycji niematerialnej 37
1.2.3. Szkolenie jako narzędzie rozwoju kompetencji 40
1.2.4. Szkolenia a doskonalenie i kształcenie zawodowe 43
1.3. Szkolenia z perspektywy gospodarki 47
1.3.1. Szkolenia jako narzędzie aktywnej polityki rynku pracy 47
1.3.2. Szkolenia a przewaga konkurencyjna 49
1.3.3. Szkolenia w gospodarce opartej na wiedzy 51
1.3.4. Idea uczenia się przez całe życie 55
1.4. Konkluzje 56
Rozdział 2
RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH – części I MODELE 59
2.1. Istota rynku usług szkoleniowych 59
2.1.1. Pojęcie rynku usług szkoleniowych 59
2.1.2.Rynek w aspektach: podmiotowym, przedmiotowym, przestrzennym i czasowym 61
2.2. Podaż usług szkoleniowych 64
2.2.1. Typy podmiotów oferujących szkolenia 64
2.2.2. Usługi szkoleniowe jako przedmiot transakcji 70
2.3. Popyt na szkolenia 76
2.3.1. Segmentacja instytucjonalnych odbiorców usług szkoleniowych 78
2.3.2. Typologia jednostkowych beneficjentów szkoleń i ich charakterystyka 79
2.4. Standardy jakości w działalności szkoleniowej 83
2.5. Model rynkowy na tle pozostałych modeli 88
2.5.1. Model rynkowy 89
2.5.2. Model korporacyjny 91
2.5.3. Model państwowy 93
2.5.4. , a także wady modeli: rynkowego, korporacyjnego i państwowego 95
2.6. Konkluzje 97
Rozdział 3
ETAPY ROZWOJU RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE 100
3.1. Oświata dorosłych w okresach: zaborów i międzywojennym 100
3.2. Rozwój edukacji dorosłych po II wojnie światowej do 1989 r. 103
3.3. Powstanie rynku szkoleń w 1989 r. I jego rozwój do 2004 r. 105
3.4. Zmiany na rynku usług szkoleniowych po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej (2004-2013) 111
3.5. Rynek usług rozwojowych w nowej perspektywie finansowej Funduszy Europejskich (2014-2020) 121
3.6. Charakterystyka firm szkoleniowych i ich ofert w latach 2004-2017 124
3.7. Trendy zmian w szkoleniu ustawicznym w Polsce w latach 2005-2015 135
3.8. Konkluzje 148
Rozdział 4
UWARUNKOWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE 153
4.1. Uwarunkowania egzogeniczne (w otoczeniu) 155
4.1.1. Uwarunkowania ekonomiczne 155
4.1.2. Uwarunkowania społeczne 166
4.1.3. Uwarunkowania polityczne 171
4.1.4. Uwarunkowania prawne 177
4.2. Uwarunkowania endogeniczne (organizacyjne) 183
4.2.1. Strategie ogólne, personalne i plany rozwojowe pracodawców 183
4.2.2. Kultury organizacyjne 188
4.2.3. Struktury organizacyjne i modele orientacji szkoleniowej 191
4.2.4. Profil działalności i wielkość organizacji 194
4.2.5. Sytuacja finansowa 197
4.2.6. Potencjał konkurencyjny firm szkoleniowych 198
4.3. Uwarunkowania jednostkowe 200
4.3.1. Determinanty indywidualnych wyborów beneficjentów szkoleń 200
4.3.2. Aspiracje edukacyjne Polaków 204
4.4. Konkluzje 207
Rozdział 5
RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE – WYNIKI BADANIA EMPIRYCZNEGO 210
5.1. Opis metodyki prowadzenia badań 210
5.2. Charakterystyka populacji, a także próby 211
5.3. Wyniki badania empirycznego 215
5.3.1. Główne determinanty rozwoju rynku szkoleń w Polsce 215
5.3.2. Percepcja funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce 216
5.3.3. Przejrzystość rynku szkoleń 218
5.3.4. Trendy związane z przeobrażeniami na rynku szkoleń 220
5.3.5. Generowanie popytu na szkolenia w Polsce 222
5.3.6. Charakterystyka podaży usług szkoleniowych 226
5.3.7. Ryzyko konkurencji na rynku szkoleń w Polsce 228
5.3.8. Kluczowe problemy i wyzwania w branży szkoleniowej 231
5.3.9. Analiza wybranych zależności 234
5.3.10. Statystyczna analiza determinant pożądanego modelu funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce 242
5.4. Implikacje dla teorii i praktyki 251
5.5. Konkluzje 259
Zakończenie 263
Bibliografia 267
Spis rysunków 309
Spis tabel 310
Aneks – ankieta badawcza 315
Rozdział 1
ISTOTA I ZNACZENIE SZKOLEŃ – EKSPLIKACJA POJĘĆ 17
1.1. Szkolenia jako przedmiot zainteresowania przeróżnych dyscyplin naukowych 17
1.1.1. Andragogika jako nauka o kształceniu dorosłych 17
1.1.2. Psychologia kształcenia 19
1.1.3. Ekonomiczny kontekst szkolenia w teorii kapitału ludzkiego 21
1.1.4. Szkolenia w aspekcie zarządzania 25
1.2. Szkolenia z perspektywy organizacji 31
1.2.1. Szkolenie jako instrument rozwoju kapitału ludzkiego 31
1.2.2. Szkolenie jako typ inwestycji niematerialnej 37
1.2.3. Szkolenie jako narzędzie rozwoju kompetencji 40
1.2.4. Szkolenia a doskonalenie i kształcenie zawodowe 43
1.3. Szkolenia z perspektywy gospodarki 47
1.3.1. Szkolenia jako narzędzie aktywnej polityki rynku pracy 47
1.3.2. Szkolenia a przewaga konkurencyjna 49
1.3.3. Szkolenia w gospodarce opartej na wiedzy 51
1.3.4. Idea uczenia się przez całe życie 55
1.4. Konkluzje 56
Rozdział 2
RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH – części I MODELE 59
2.1. Istota rynku usług szkoleniowych 59
2.1.1. Pojęcie rynku usług szkoleniowych 59
2.1.2.Rynek w aspektach: podmiotowym, przedmiotowym, przestrzennym i czasowym 61
2.2. Podaż usług szkoleniowych 64
2.2.1. Typy podmiotów oferujących szkolenia 64
2.2.2. Usługi szkoleniowe jako przedmiot transakcji 70
2.3. Popyt na szkolenia 76
2.3.1. Segmentacja instytucjonalnych odbiorców usług szkoleniowych 78
2.3.2. Typologia jednostkowych beneficjentów szkoleń i ich charakterystyka 79
2.4. Standardy jakości w działalności szkoleniowej 83
2.5. Model rynkowy na tle pozostałych modeli 88
2.5.1. Model rynkowy 89
2.5.2. Model korporacyjny 91
2.5.3. Model państwowy 93
2.5.4. , a także wady modeli: rynkowego, korporacyjnego i państwowego 95
2.6. Konkluzje 97
Rozdział 3
ETAPY ROZWOJU RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE 100
3.1. Oświata dorosłych w okresach: zaborów i międzywojennym 100
3.2. Rozwój edukacji dorosłych po II wojnie światowej do 1989 r. 103
3.3. Powstanie rynku szkoleń w 1989 r. I jego rozwój do 2004 r. 105
3.4. Zmiany na rynku usług szkoleniowych po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej (2004-2013) 111
3.5. Rynek usług rozwojowych w nowej perspektywie finansowej Funduszy Europejskich (2014-2020) 121
3.6. Charakterystyka firm szkoleniowych i ich ofert w latach 2004-2017 124
3.7. Trendy zmian w szkoleniu ustawicznym w Polsce w latach 2005-2015 135
3.8. Konkluzje 148
Rozdział 4
UWARUNKOWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE 153
4.1. Uwarunkowania egzogeniczne (w otoczeniu) 155
4.1.1. Uwarunkowania ekonomiczne 155
4.1.2. Uwarunkowania społeczne 166
4.1.3. Uwarunkowania polityczne 171
4.1.4. Uwarunkowania prawne 177
4.2. Uwarunkowania endogeniczne (organizacyjne) 183
4.2.1. Strategie ogólne, personalne i plany rozwojowe pracodawców 183
4.2.2. Kultury organizacyjne 188
4.2.3. Struktury organizacyjne i modele orientacji szkoleniowej 191
4.2.4. Profil działalności i wielkość organizacji 194
4.2.5. Sytuacja finansowa 197
4.2.6. Potencjał konkurencyjny firm szkoleniowych 198
4.3. Uwarunkowania jednostkowe 200
4.3.1. Determinanty indywidualnych wyborów beneficjentów szkoleń 200
4.3.2. Aspiracje edukacyjne Polaków 204
4.4. Konkluzje 207
Rozdział 5
RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE – WYNIKI BADANIA EMPIRYCZNEGO 210
5.1. Opis metodyki prowadzenia badań 210
5.2. Charakterystyka populacji, a także próby 211
5.3. Wyniki badania empirycznego 215
5.3.1. Główne determinanty rozwoju rynku szkoleń w Polsce 215
5.3.2. Percepcja funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce 216
5.3.3. Przejrzystość rynku szkoleń 218
5.3.4. Trendy związane z przeobrażeniami na rynku szkoleń 220
5.3.5. Generowanie popytu na szkolenia w Polsce 222
5.3.6. Charakterystyka podaży usług szkoleniowych 226
5.3.7. Ryzyko konkurencji na rynku szkoleń w Polsce 228
5.3.8. Kluczowe problemy i wyzwania w branży szkoleniowej 231
5.3.9. Analiza wybranych zależności 234
5.3.10. Statystyczna analiza determinant pożądanego modelu funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce 242
5.4. Implikacje dla teorii i praktyki 251
5.5. Konkluzje 259
Zakończenie 263
Bibliografia 267
Spis rysunków 309
Spis tabel 310
Aneks – ankieta badawcza 315